Kusangka hujan hingga ke petang rupanya panas di tengah hari

Sering kali kita mendengar hidup umpama putaran roda, sekejap kita di atas dan sekejap lagi di bawah. Begitulah yang terjadi kepada diriku. Dari susah jadi senang, begitulah juga sebaliknya. Tiada satupun yang dapat bertahan. Dari putaran masa yang terus berubah. Betapa indanya dunia ini. Roda-roda kehidupan akan terus berputar.

Sungguh kepayahan itu mengajar aku erti bersyukur walau hanya sedikit nikmat,dan bila ditimpa sedikit musibah…akan terasa payah menempuhi kesukaran. Aku tidak menafikan sifat manusia yang akan berasa sedih, takut dan lemah bila diduga.

Apabila mendapat tahu bahawa sumaiku mendapat kerja sebagai Pembantu Am Pejabat di Putrajaya dan aku di Kedah, bermacam perasaan datang menerjah diri ini. Takut, cemas, gundah gulana dan segala macam perasaan negatif datang menyerang hati. Bukan tidak bersyukur dan redha dengan ketentuan-Nya..cuma..tidak mampu hidup berjauhan dengan suami dan terpaksa memikul bebanan menjaga anak-anak seorang diri. Tak henti diri ini berfikir. Demi masa depan kami sekeluarga dan amanah kerajaan, aku lepaskan dia pergi walaupun diminda ini sarat dengan persoalan yang aku sendiri pun tidak mampu menjawabnya.

Aku terpaksa membiasakan diri, melalui hari-hari tanpa suami di sisi. Akulah ibu dan akulah ayah. Hati harus cekal demi anak-anak. Segala urusan rumahtanggan kini bergantung dibahuku. Mampukah aku?

Aku dikejutkan pula dengan berita bahawa aku diamanahkan oleh Ketua Jabatan ku untuk mengendalikan urusan perakaunan sekolah mentelahan Pembantu Tadbir yang dahulu telah dinaikan pangkat dan tiada siapa yang mahu menguruskannya. Bukan aku tidak suka apa yang diarahkan cuma aku belum bersedia untuk memikul bebanan kewangan. Aku terpaksa belajar dan memberatkan otak ini dengan ilmu kewangan. Itu satu cabaran buatku.

Terlalu banyak masalah yang berserabut di fikiran ini. Aku tak mampu lagi menyimpan air mata ini. Akhirnya gugur jua ia dipipku membawa bersama berat masalah. Air mata membawa kedamaian kepada wanita. Begitulah aku. Aku panjatkan doa semoga aku dikeluarkan dari bebanan masalah dan aku tanamkan fikiran positif bahawa satu masa nanti pasti suamiku akan ditukarkan ke Kedah dan aku mampu membuat tugas-tugas kewangan dengan cekap jika aku redha. Aku juga akan menjadi wanita yang tabah dan mampu mengurus rumahtangga.

Kusangka hujan hingga ke petang rupanya panas di tengah hari....

Setelah 2 minggu sumaiku berada di Putrajaya, dia telah diarahkah berkhidmat di Alor Setar, Kedah. Sungguh bahagia kurasakan. Mentelahan kini aku hampir menguasai 50% perakaunan sekolah dan aku mampu berdikari tanpa suami disisi.

Begitulah kehidupan manusia jika kita redha dan sabar menghadapinya. Kini aku hidup bahagia bersama suami, anak-anak serta kerjaya baruku kini. Sinar kebahagian kami makin bercahaya....

anda mungkin juga meminati


Get this widget here

Klik pada older post

untuk ke muka sebelah