ASAL USUL BAHASA MELAYU

Asal usul perkataan Melayu masih belum dapat disahkan oleh sejarawan.

Bagaimanapun terdapat beberapa bukti sejarah yang cuba mengaitkan asal-usul bahasa Melayu, seperti mana berikut:

1. Catatan orang China yang menyatakan bahawa sebuah kerajaan Mo-lo-yeu mempersembahkan hasil bumi kepada raja China sekitar 644-645 Masihi.

Dikatakan orang Mo-lo-yeu mengirimkan Utusan ke negara China untuk mempersembahkan hasil-hasil bumi kepada raja China.

2. Ada yang mempercayai kerajaan Mo-lo-yeu berpusat di daerah Jambi, Sumatera , daripada sebatang sungai yang deras alirannya, iitu Sungai Melayu.

3. Satu lagi catatan orang China ialah catatan rahib Buddha bernama I-Tsing yang menggunakan kata ma-lo-yu tentang dua buah kerajaan yang dilawatinya sekitar 675 Masihi.

4. Dalam bahasa Jawa Kuno, perkataan ``Mlayu'' bermaksud berlari atau mengembara. Hal ini boleh dipadankan dengan orang Indo-Melayu (Austonesia) yang bergerak dari Yunan.

Asal Usul Bangsa Melayu

Dipercayai berasal daripada golongan Austronesia di Yunan.

Kumpulan pertama dikenali sebagai Melayu Proto.

Berpindah ke Asia Tenggara pada Zaman Batu Baru (2500 Sebelum Masihi)

Keturunannya Orang Asli di Semenanjung Malaysia, Dayak di Sarawak dan Batak di Sumatera.

Kumpulan kedua dikenali sebagai Melayu Deutro

Berpindah ke Asia Tenggara pada Zaman Logam kira-kira 1500 Sebelum Massihi.

Keturunannya orang Melayu di Malaysia

Dikatakan lebih bijak dan dan mahir daripada Melayu Proto.

Bijak dalam bidang astronomi, pelayaran dan bercucuk tanam.

Bilangan lebih banyak daripada Melayu Proto.

Menduduki kawasan pantai dan lembah di Asia Tenggara.

Orang ini, kumpulan pertama dan kedua, dikenali sebagai Austronesia.

Bahasa-bahasa yang terdapat di Nusantara sekarang berpunca daripada bahasa Austronesia ini.

Nik Safiah Karim menerangkan bahawa bahasa Austronesia ialah satu rumpun bahasa dalam filum bahasa Austris bersama-sama dengan rumpun bahasa Austroasia dan Tibet-China (rujuk carta alir di atas).

Bahasa Melayu termasuk dalam bahasa-bahasa Golongan Sumatera bersama-sama dengan bahasa-bahasa Acheh, Batak, Minangkabau, Nias, Lampung dan Orang Laut.

Perkembangan Bahasa Melayu

Ahli bahasa membahagikan perkembangan bahasa Melayu kepada tiga tahap utama iaitu:

* Bahasa Melayu Kuno,
* Bahasa Melayu Klasik dan
* Bahasa Melayu Moden.

Bahasa Melayu Kuno

Merupakan keluarga bahasa Nusantara

Kegemilangannya dari abad ke-7 hingga abad ke-13 pada zaman kerajaan Sriwijaya, sebagai lingua franca dan bahasa pentadbiran.

Penuturnya di Semenanjung, Kepulauan Riau dan Sumatera.

Ia menjadi lingua franca dan sebagai bahasa pentadbiran kerana:

* Bersifat sederhana dan mudah menerima pengaruh luar.
* Tidak terikat kepada perbezaan susun lapis masyarakat
* Mempunyai sistem yang lebih mudah berbanding dengan bahasa Jawa.

Banyak dipengaruhi oleh sistem bahasa Sanskrit. Bahasa Sanskrit kemudian dikenal pasti menyumbang kepada pengkayaan kosa kata dan ciri-ciri keilmuaan (kesarjanaan) Bahasa Melayu.

Bahasa Melayu mudah dipengaruhi Sanskrit kerana:

* Pengaruh agama Hindu
* Bahasa Sanskrit terletak dalam kelas bangsawan, dan dikatakan mempunyai hierarki yang tinggi.
* Sifat bahasa Melayu yang mudah dilentur mengikut keadaan dan keperluan.

Bahasa Melayu kuno pada batu-batu bersurat abad ke-7 yang ditulis dengan huruf Pallawa:

* Batu bersurat di Kedukan Bukit, Palembang (683 M)
* Batu bersurat di Talang Ruwo, dekat Palembang (684 M)
* Batu bersurat di Kota Kampur, Pulau Bangka (686 M)
* Batu bersurat di Karang Brahi, Meringin, daerah Hulu Jambi (686 M)

Bahasa Melayu kuno pada batu bersurat di Gandasuli, Jawa Tengah (832 M) ditulis dalam huruf Nagiri.

Ciri-ciri bahasa Melayu kuno:

* Penuh dengan kata-kata pinjaman Sanskrit
* Susunan ayat bersifat Melayu
* Bunyi b ialah w dalam Melayu kuno (Contoh: bulan - wulan)
* bunyi e pepet tidak wujud (Contoh dengan - dngan atau dangan)
* Awalan ber- ialah mar- dalam Melayu kuno (contoh: berlepas-marlapas)
* Awalan di- ialah ni- dalam bahasa Melayu kuno (Contoh: diperbuat - niparwuat)
* Ada bunyi konsonan yang diaspirasikan seperti bh, th, ph, dh, kh, h (Contoh: sukhatshitta)
* Huruf h hilang dalam bahasa moden (Contoh: semua-samuha, saya: sahaya)

Peralihan Bahasa Melayu Kuno Ke Bahasa Melayu Klasik

Peralihan ini dikaitkan dengan pengaruh agama Islam yang semakin mantap di Asia Tenggara pada abad ke-13.

Selepas itu, bahasa Melayu mengalami banyak perubahan dari segi kosa kata, struktur ayat dan tulisan.

Terdapat tiga batu bersurat yang penting:

a. batu bersurat di Pagar Ruyung, Minangkabau (1356)

* ditulis dalam huruf India
* mengandungi prosa melayu kuno dan beberapa baris sajakm Sanskrit.
* bahasanya berbeza sedikit daripada bahasa batu bersurat abad ke-7.

b. Batu bersurat di Minye Tujuh, Acheh (1380)

* masih memakai abjad India
* buat pertama kalinya terdapat penggunaan kata-kata Arab seperti kalimat nabi, Allah dan rahmat

c. batu bersurat di Kuala Berang, Terengganu (1303-1387)

* ditulis dalam tulisan Jawi
* membuktikan tulisan Arab telah telah digunakan dalam bahasa Melayu pada abad itu.

Ketiga-tiga batu bersurat ini merupakan bukti catatan terakhir perkembangan bahasa Melayu kerana selepas abad ke-14, muncul kesusasteraan Melayu dalam bentuk tulisan.

Bahasa Melayu Klasik

Kegemilangannya boleh dibahagikan kepada tiga zaman penting:

* Zaman kerajaan Melaka
* Zaman kerajaab Acheh
* Zaman kerajaan Johor-Riau

Antara tokoh-tokoh penulis yang penting ialah Hamzah Fansuri, Syamsuddin al-Sumaterani, Syeikh Nuruddin al-Raniri dan Abdul Rauf al-Singkel.

Ciri-ciri bahasa klasik:

* ayat: panjang, berulang, berbelit-belit.
* banyak ayat pasif
* menggunakan bahasa istana
* kosa kata klasik: ratna mutu manikam, edan kesmaran (mabuk asmara), sahaya, masyghul (bersedih)
* banyak menggunakan perdu perkataan (kata pangkal ayat): sebermula, alkisah, hatta, adapun.
* ayat songsang
* banyak menggunakan partikel ``pun'' dan `'lah''

Bahasa Melayu Moden

Bermula pada abad ke-19. Hasil karangan Munsyi Abdullah dianggap sebagai permulaan zaman bahasa Melayu moden.

Sebelum penjajahan Beritish, bahasa Melayu mencapai kedudukan yang tinggi, berfungsi sebagai bahasa perantaraan, pentadbiran, kesusasteraan, dan bahasa pengantar di pusat pendidikan Islam.

Selepas Perang Dunia Kedua, British merubah dasar menjadikan bahasa Inggeris sebagai pengantar dalam sistem pendidikan.

Semasa Malaysia mencapai kemerdekaan, Perlembagaan Persekutuan Perkara 152 menetapkan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan.

Akta Bahasa Kebangsaan 1963/1967 menetapkan bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi negara. Laporan Razak 1956 mencadangkan bahasa Melayu sebagai pengantar dalam sistem pendidikan negara.

SEJARAH PALESTIN



Assalamualaikum.. kali ni saya nak cerita serba sedikit tentang sejarah konflik Palestin-Israel.. dapat la kita sama² mengenalinya dgn lebih dkt lagi.. sebarang kesilapan dari segi fakta harap dpt diperbetulkan.. insyaallah..

Tanah Rahmat

Bagi kedua-dua pihak Islam dan Yahudi, tanah yang didiami oleh Palestin dan Israel sekarang merupakan tanah yang istimewa, yang telah ditentukan oleh Allah sejak ribuan tahun lampau.

Bagi umat Islam, di tanah inilah terbinanya Masjidil Aqsa, iaitu masjid ketiga paling mulia di dunia ini, setelah Masjidil Haram dan Masjid Nabawi.
Bagi penganut Yahudi pula, tanah tersebut merupakan “Tanah Yang Dijanjikan Tuhan” kepada mereka. Di situlah nenek moyang mereka berasal (Bani Israel), dan di situlah kampung halaman mereka. Mereka percaya, di tanah itulah terletaknya Bukit Zion, dan situlah tertanamnya Temple of Solomon, iaitu kuil suci mereka.
Atas kedua-dua sebab inilah, tanah tersebut menjadi rebutan antara Muslim dan Yahudi sejak dari dahulu, hinggalah membawa kepada pertumpahan darah sekarang.
Bagaimana dengan Kristian pula? Kristian juga, menganggap tanah tersebut sebagai tanah suci. Di Temple of Nazareth, yang terletak di tanah tersebut, merupakan tempat kelahiran Nabi Isa. Di tanah itulah Nabi Isa menyampaikan ajarannya, dan di tanah itu jugalah Nabi Isa disalib.

Sejarah Awal

Sebenarnya sejarah bani Israel wujud sedari zaman Nabi Ibrahim lagi. Namun, kita susuri sedari kependudukan Bani Israel itu di Mesir, sepertimana yang diutuskan Nabi Musa a.s kepada mereka. Kita tahu melalui alQuran, bahawa Firaun dan tenteranya mengejar Nabi Musa dan kaumnya sehingga ke Laut Merah, di mana ketika itu Nabi Musa menggunakan mukjizatnya membelah dan menyeberangi lautan tersebut.

Setelah itulah Nabi Musa dan kaumnya Bani Israel mendiami tanah Palestin tersebut. Kita boleh baca sendiri dalam alQuran, betapa kaum ini semakin lama semakin “besar kepala”, meminta yang pelbagai dari Nabi Musa dan sebagainya. Kita juga boleh lihat kisah Talut dan Jalut yang berlaku setelah kewafatan Nabi Musa, sebagaimana yang diceritakan di dalam alQuran di surah alBaqarah.

Setelah Talut menawan kembali tanah palestin tersebut dari kekuasaan Jalut, tampuk pemerintahan Palestin disambung pula oleh Nabi Daud. Seterusnya disambung oleh Nabi Sulaiman, dengan bala tenteranya dan kegemilangan kerajaannya (termasuk haiwan, jin dan angin). Palestin dimiliki oleh Bani Israel, sehinggalah lebih kurang 60 tahun sebelum kelahiran Nabi Isa. Pada tempoh ini, kerajaan Rom menekan kependudukan Bani Israel di tanah Palestin tersebut, sehinggalah akhirnya tanah Palestin dijarah oleh tentera Rom dan kaum Bani Israel diusir keluar lalu. Lalu tersebarlah kaum Bani Israel, atau dikenali sekarang sebagai Yahudi, ke serata dunia.

Sejak dari itu, tanah Palestin menjadi milik kerajaan Rom. Sehinggalah setelah kelahiran Nabi Isa, seterusnya kewujudan agama Kristian. Lebih kurang pada tahun 300 Masihi, kerajaan Rom di bawah pemerintahan Raja Constantine yang menjadikan Constantinople sebagai pusat pemerintahan, mengalami Kristianisasi. Sejak dari tempoh tersebut, kerajaan Rom menguasai Palestin.

Kedatangan Islam

Palestin kekal di bawah milik kerajaan Rom sehinggalah kelahiran Nabi kita Muhammad s.a.w. Setelah Rasulullah berjaya menubuhkan Empayar Islam, beliau wafat pada 632 Masihi. Seterusnya empayar Islam semakin berkembang, dan Palestin berjaya ditawan dari kerajaan Rom pada tahun 638 Masihi. Maka sedari itulah Palestin menjadi milik Islam, sebagai tanah suci yang ketiga selepas Makkah dan Madinah.
Sepanjang dari tempoh tersebut, kerajaan Rom yang telah menjalani Kristianisasi, mengalami pelbagai perubahan dari sudut struktur pemerintahan. Bangsa-bangsa asal Eropah seperti Vikings, Magyar dan sebagainya dikristiankan, dan pemerintahan dikuasai oleh golongan Church.

Sejak dari 1000 Masihi, tentera Kristian telah melakukan pelbagai usaha menawan kembali Palestin. Pada tahun 1063, Pope Alexander II memberikan “fatwa” mengerahkan penganut Kristian untuk berjuang mendapatkan kembali Palestin, dan barangsiapa yang berjuang diberikan status kemuliaan dan pengampunan tertinggi. Itulah yang dikenali sebagai Perang Salib (Crusades)

Akhirnya pada tahun 1099, tentera Salib berjaya menawan Palestin, dan menguasai tanah suci tersebut selama hampir 200 tahun.

Menawan Semula

Setelah Palestin ditawan, kerajaan Islam yang sedia ada konflik dalaman pada ketika itu, semakin hilang semangat. Keadaan berlanjutan sehinggalah lahirnya seorang pemimpin agung, yang dikenali sebagai Salahuddin Al Ayyubi. Salahuddin Al Ayyubi, menyatukan masyarakat Arab yang ketika itu berpecah belah akibat perbezaan mazhab dan aliran, seterusnya membawa tentera Islam menyerang kembali Palestin. Akhirnya, pada sekitar tahun 1187, ibunegara Palestin berjaya ditawan, dan pada tahun 1291 kubu terakhir tentera Salib di tanah suci tersebut berjaya dimusnahkan.

Sejak itulah tanah suci Palestin kekal di bawah pemerintahan Islam dengan aman damai. Malahan, penduduk asal Palestin iaitu Yahudi/Bani Israel dibenarkan pulang ke kampung halaman mereka, walaupun masih ramai yang bermastautin di luar. Kerajaan Islam berkembang meluas, hinggalah masuk ke era pemerintahan Turki Uthmaniyyah.
Zaman Turki Uthmaniyyah mengalami kejatuhan sejak dari abad ke-19 lagi. Proses modenisasi semakin berlaku, dan kebergantungan terhadap kuasa barat semakin wujud. Krisis-krisis dan konflik dalaman melemahkan lagi kekuasaan empayar Turki Uthmaniyyah. Khalifah pada masa tersebut hanyalah pada namaEmpayar Islam semakin lemah, di bawah kekuasaan barat seperti Britain dan Perancis.

Perang Dunia Pertama

Akhirnya, pada tahun 1914, tercetusnya perang dunia pertama. Perang dunia pertama terdiri daripada 2 kuasa besar, iaitu Pakatan Bertiga Britain-Perancis-Russia menentang Pakatan Pusat iaitu Jerman dan Austria/Hungary. Setelah perang berterusan, negara-negara lain seperti Amerika Syarikat dan Italy menyertai Pakatan Bertiga, manakala Kerajaan Turki Uthmaniyah pula menyertai Pakatan Pusat.

Berada di bawah Pakatan Pusat, kerajaan Turki Uthmaniyyah diserang hebat oleh Pakatan Bertiga Britain-Perancis-Russia. Kerajaan Islam Timur diserang dan ditawan oleh Britain. Kerajaan Islam Barat yang menjangkaui sehingga ke Algeria, Sudan dan negara-negara utara Afrika, dikuasai oleh Perancis. Kerajaan Islam juga diserang dari utara, oleh Russia, menyaksikan Russia menawan kawasan utara kerajaan Islam.
Perlu diberi perhatian, pada ketika ini, masih belum wujud negara bangsa, kerajaan Islam adalah disatukan di bawah satu pemerintahan khalifah, manakala setiap kawasan pula ditadbir oleh gabenor masing-masing.

Perpecahan Negara Arab

Pada ketika tempoh inilah, kerajaan Turki Uthmaniyyah mengalami konflik yang semakin hebat. Britain melalui perisiknya yang dikenali sebagai Lawrence of Arabia, menyuburkan semangat nasionalisma di negara-negara Arab. Pejuang kebangsaan/nasionalisma Arab pula menyerang kerajaan Turki Uthmaniyyah. Pemerintah Arab ketika itu, Emir Faisal 1, berpaling tadah dan memihak kepada Britain. Sejak dari itulah kerajaan Arab menjadi tali barut Britain.

Pada tahun 1915, Britain mula menduduki kawasan Iraq. Akhirnya pada 1917, Britain menduduki semula kawasan Palestin. Tentera Britain, diketuai General Allenby, memasuki Palestin pada 9 Disember 1917 lalu memberi ucapan – “hari ini, perang salib sudah berakhir”.

Pada 1917, Britain mengisytiharkan Deklarasi Balfour, iaitu perjanjian antara kerajaan Britain dengan ketua persatuan Yahudi Britain ketika itu, yang mana antaranya menjanjikan tanah Palestin kepada Yahudi. Penempatan Yahudi di Palestin meningkat, dari 50,000 sebelum itu kepada mencecah setengah juta, manakalan penduduk Islam Palestin ketika itu hampir mencecah 1.4 juta.

Wakil dari Yahudi ketika deklarasi tersebut, merupakan seorang Yahudi bernama Chaim Weizzmann. Weizzman juga merupakan seorang saintis, malahan saintis pertama yang menghasilkan bahan kimia acetone, seterusnya acetone digunakan sebagai cordite, iaitu sejenis bahan letupan yang menyumbang besar kepada kejayaan Britain dalam perang tersebut. Weizzman mendesak setiausaha luar Britain ketika itu, Arthur Balfour, supaya diadakan Deklarasi tersebut. Kerana terhutang budi ke atas sumbangan Weizzman, kerajaan Britain bersetuju. Pada mulanya, Britain menawarkan tanah di Uganda kepada Weizmann, namun Weizmann menolak dan mahukan Palestin. Dikatakan, Weizmann bertanya kepada Balfour,
“Encik Balfour, katakanlah saya menawarkan Paris dan London kepada encik, yang mana satukah yang encik mahukan?”
“Tetapi, kami sememangnya sudah memiliki London!”
“Betul itu, tetapi ketika London masih lagi sebuah kawasan paya, kami telahpun memiliki tanah Palestin!”
Akhirnya, British membenarkan kaum Yahudi berhijrah ke tanah Palestin.
Pada tahun 1919, Emir Faisal I ketika itu pula menandatangani perjanjian antara beliau dengan Chaim Weizzmann, menyatakan sokongan sepenuhnya beliau dan kerajaan Arab kepada Deklarasi Balfour.

Akhirnya pada tahun 1919, berakhirnya Perang Dunia Pertama. Kerajaan Islam Turki Uthmaniyyah menerima tamparan hebat setelah kehilangan kawasan-kawasannya yang luas, termasuklah Palestin. British dan Perancis mula menjalankan kolonisasi di tanah-tanah jajahannya. Dari situ wujudlah negara bangsa, apabila sempadan-sempadan digariskan memisahkan sempadan agama.

Kejatuhan Turki Uthmaniyyah

Pada tahun 1918, tentera kolonial Britain menduduki pusat pemerintahan Turki Uthmaniyyah, iaitu Istanbul. Pada tahun 1922, setelah tamat Perang Dunia Pertama, sebuah Persidangan Lausanne diadakan, yang antaranya mempunyai beberapa tuntutan seperti – sistem khalifah ditamatkan, khalifah mestilah dibuang negeri, harta khalifah dirampas, dan kerajaan turki baru akan ditubuhkan atas dasar sekular. Ya, persidangan tersebut menjanjikan kemerdekaan ke atas negara Turki.

Seorang ahli Parlimen Turki pernah bertanya kepada Lord Curzon, ketua perunding pihak pakatan ketika itu – “Kenapa hanya Turki dimerdekakan, sedangkan negara-negara Arab yang lain masih di bawah pemerintahan kolonial?”
Lord Curzon menjawab – “Hakikatnya Turki telah dimusnahkan dan tidak akan bangkit lagi, kerana kita telah menghancurkan kekuatannya – Khalifah dan Islam.
Dalangnya utamanya, Mustafa Kamal Attartuk. Dia mengeluarkan ugutan ke atas kabinet turki ketika itu, lalu merombak parlimen sedia ada yang tidak bersetuju dengan persidangan tersebut. Parlimen kedua yang ditubuhkan juga tidak bersetuju dengan persidangan tersebut. Akhirnya, Mustafa Kamal Attartuk mengadakan konspirasi politik lalu merampas tampuk pemerintahan.

3 Mac 1924, kerajaan khalifah secara rasminya ditamatkan. Pada pagi hari tersebut juga, khalifah terakhir, khalifah Abdul Mejid II, diusir keluar dan dibuang negeri. Mustafa Kamal Attartuk mengambil mengambil takhta, dan proses pengsekularan bermula.
Holocaust

Keadaan berterusan, sehinggalah naiknya seorang pemerintah Jerman ketika itu, iaitu Adolf Hitler. Ketika tercetusnya perang dunia kedua oleh beberapa sebab, Hitler melaksanakan pelan pemusnahan kaum yang dikenali sebagai Action T4. Pelan ini merencanakan pembunuhan euthanasia beramai-ramai keatas golongan tertentu, majoritinya Yahudi.

Setelah tamat Perang Dunia Kedua, dianggarkan seramai hampir 6 juta Yahudi di seluruh Eropah mati dibunuh. Setelah mengalami kerugian yang besar, Britain berundur dari Palestin dan tanah-tanah jajahannya yang lain pada 1948.

Penglibatan Amerika Syarikat , selaku kuasa besar dunia setelah Perang Dunia Kedua, memainkan peranan penting dalam penubuhan negara Israel. Pada asalnya, Israel tidaklah wujud sebagai sebuah negara yang hakiki. Setelah holocaust yang dilakukan oleh Hitler tamat, jumlah penduduk Yahudi yang ada adalah sedikit, serta mereka hidup dalam kesusahan dan ketakutan.

Pada ketika itulah, Persatuan Yahudi Amerika mengutuskan tuntutan kepada Presiden US ketika itu, Harry Truman. Pada November 1947, tuntutan tersebut dibawa ke persidangan PBB lalu PBB mendeklarasi pemisahan Palestin. Pada 16 May 1948, kerajaan sementara Israel ditubuhkan di Palestin, dengan sokongan dari PBB. Presiden Harry Truman menyokong sepenuhnya penubuhan Israel, maka wujudlah penempatan Israel di tanah Palestin sehingga kini. Presiden Israel yang pertama – Chaim Weizmann.
Palestin Sekarang

Sejak dari holocaust, ramai Yahudi berhijrah ke Amerika atas dasar terbuka negara tersebut terhadap mereka, serta ramai juga yang pulang ke tanah air di Israel. Yahudi di Amerika diterima dengan tangan terbuka, bantuan dan pekerjaan diberikan kepada mereka atas dasar belas kasihan akibat holocaust tersebut. Dari situlah, Yahudi di Amerika berkembang dan memegang tampuk ekonomi dan pentadbiran Amerika. Amerika, selaku kuasa besar dunia setelah Perang Dunia Kedua, memberikan sokongan tanpa putus-putus kepada negara Israel, yang didirikan di atas tanah Palestin yang dirampas secara haram.

Sehingga kini, Israel terus-terusan menyerang Palestin dalam usaha meluaskan sempadannya. Palestin pula berjihad, dalam usaha menawan kembali Masjidil Aqsa. Sejak kerajaan khalifah Islam tumbang, tiada sesiapa lagi yang mahu menyokong Palestin. Negara-negara Islam yang lain tunduk takut dan akur kepada Amerika. Sampai bila keadaan ini akan berakhir? Hanya 2 – sama ada Palestin akan terus dihapuskan dan Masjidil Aqsa dimusnahkan dalam usaha mereka mencari Temple of Solomon, ataupun tertegaknya kembali kerajaan khalifah Islam menyokong perjuangan Palestin.
Di mana kita? Kita boleh berdiam diri tidak berbuat apa-apa, sekaligus menjadikan kesudahan yang pertama tadi sebagai realiti.

Ataupun, kita boleh berusaha melakukan sedaya upaya menyokong perjuangan Palestin, yang membawa kepada kesudahan yang kedua.

Fikir-fikirkan.

…………dari Brader Rod.com – sejarah palestin

PERAKAUNAN SEKOLAH

1. Peranan Dan Tanggungjawab Pengetua Berkaitan Pengurusan Kewangan Sekolah.

Pengurusan Kewangan dan Akaun di sekolah tidak boleh lari dari Akta Acara Kewangan 1957 yang menjadi asas kepada semua acara kewangan yang sedang berkuatkuasa sekarang ini. "Pegawai Pengawal" adalah dikehendaki mengawal perbelanjaan berkenaan dengan sesuatu perkhidmatan yang diperuntukan dalam Kepala atau Kepala-Kepala Anggaran dibawah kawalannya supaya vot bagi perkhidmatan itu tidak melampau. Oleh itu, pengetua yang bertanggungjawab menguruskan kewangan di peringkat sekolah perlulah memastikan perkara ini dipatuhi. Pengetua boleh dikenakan tindakan "Dihukum Denda" (Surcharge) sekiranya melakukan kesalahan seperti berikut :

1.1. Gagal mengutip hasil atau cukai.
1.1.1. Membuat pembayaran tidak mengikut peraturan.
1.1.2. Terlibat dan sabit dengan sesuatu kehilangan atau kerosakan harta-harta kerajaan.
1.1.3. Gagal menyimpan kira-kira dan rekod-rekod yang perlu dengan lengkap dan kemas.
1.1.4. Lambat membuat bayaran.

Pengetua bertanggungjawab menentukan segala wang yang patut diterima, mnyimpan selamat wang awam, mengakaunnya dengan betul dan juga apa-apa (butiran) yang tidak betul dalam akuan yang dikemukakan / diberikan untuk semakan. Kewajipan kewangan boleh diwakili dengan syarat ada arahan bertulis, pegawai tidaklah melepaskan diri daripada tanggungjawab amnya. Oleh itu, pengetua perlulah berhati-hati dalam menguruskan Terimaan dan Pungutan, Pembelian Kerajaan, Tatacara Pembayaran, Pesanan dan Pembelian, Pengurusan Buku Tunai / Vot dan Elaun-Elaun Dalam Perkhidmatan.

Omardin Ashaari (1998) menyenaraikan peranan dan tanggungjawab pengetua seperti berikut:

i. Menyediakan anggaran belanjawan sekolah.
ii. Mengurus dan menyempurnakan segala tuntutan perkapita dan lain-lain geran.
iii. Menentukan segala kutipan dilaksanakan dengan sempurna
iv. Merancang dan menguruskan segala bentuk perbelanjaan dan pembayaran yang dilakukan oleh pihak sekolah.
v. Mengurus dan menyelenggarakan buku tunai untuk Akaun Kerajaan, SUWA, Asrama dan Panjar Wang Runcit.
vi. Melakukan dan menyempurnakan segala persediaan yang diperlukan untuk audit akaun sekolah secara teratur dan kemas.
vii. Menjadi Pengerusi Lembaga Tender dan Sebut Harga Sekolah
viii. Menentukan buku stok yang disimpan dan disediakan di sekolah diselenggarakan dengan teratur dan kemas kini.

1.2. Peruntukan Akta dan Pekeliling berkaitan dengan pengurusan kewangan sekolah.
1.2.1. Akta Pendidikan 1996.
1.2.1.1. Seksyen 130 (2) Menteri boleh membuat peraturan berkenaan (m) penyimpanan buku akaun dan pengauditan akaun institusi pendidikan yang menerima sumbangan.
1.2.2. Akta Acara Kewangan 1957
1.2.2.1. Perkara 18, surcaj boleh dikenakan kepada kaki tangan awam yang:
1.1.2.1.1. Gagal mengutip hasil atau cukai.
1.1.2.1.1.1. Membuat bayaran tidak mengikut peraturan
1.1.2.1.1.2. Terlibat dan sabit dengan sesuatu kehilangan atau kerosakan harta benda kerajaan
1.1.2.1.1.3. Gagal menyimpan kira-kira dan rekod yang perlu dengan lengkap dan kemas.
1.1.2.1.1.4. Lambat membuat bayaran

1.3 Peraturan Akaun & Audit 1962

Pihak sekolah dikehendaki menyimpan akaun-akaun dan rekod-rekod lain yang berkaitan dengannya dengan sempurna serta menyediakan dan mengemukakan satu penyata akaun tentang tahun kewangan yang baru berlalu kepada pihak audit tidak lewat dari 31 Mac tiap-tiap tahun.

1.4 Surat Pekeliling Kewangan.

Bil. 4/88 menyatakan, walau bagaimanapun pihak sekolah dikehendaki mengemukakan penyata kewangan tahunan sekolah pada atau sebelum 28/29 Februari kepada pihak audit supaya pihak sekolah mempunyai tempoh sebulan sehingga 31 Mac untuk membuat pembetulan pada penyata tersebut.

1.5 Arahan Perbendaharaan(AP).
1.5.1. Perkara 60, Resit rasmi mestilah dikeluarkan sebagai akaun terima wang yang dibayar kepada seseorang pegawai awam. Ianya perlu dikeluarkan pada masa urusan dibuat
1.5.2. Perkara 61, Orang awam hendaklah diberitahu bahawa mereka hendaklah meminta resit bagi semua wang yang dibayar.
1.5.3. Perkara 62, Meminda sesuatu resit adalah dilarang
1.5.4. Perkara 68, Semua stok resit apabila tidak digunakan hendaklah disimpan ditempat yang dikunci dengan selamat.
1.5.5. Perkara 70, Resit mestilah ditandatangani dengan berkarbon oleh pegawai yang menerima wang itu tetapi mesti ditulis oleh seorang pegawai lain.
1.5.6. Perkara 97(a), Semua bayaran kecuali yang dibuat daripada wang runcit danbayaran bagi gaji dan elaun dan rekupan panjar wang runcit, hendaklah dibuat dengan menggunakan cek yang berpalang
1.5.7. Perkara 99, Semua baucer hendaklah disokong dengan butir-butir penuh.
1.5.8. Perkara 140A, Pegawai Perakaunan tidak boleh membuka dalam mana-mana bank apa-apa akaun awam tanpa kebenaran bertulis dari pihak berkuasa kewangan negeri .
1.5.9. Perkara 142, Tiap-tiap catatan dalam buku akaun hendaklah disokong dengan sesuatu baucer, penyata pemungut atau waran peruntukan yang dibenarkan dengan sepatutnya
1.5.10. Perkara 144, Catatan dalam Buku Tunai hendaklah dibuiat mengikut susunan urusan berlaku.
1.5.11. Perkara 146, Pada hujung tiap-tiap bulan, Buku Tunai hendaklah disesuaikan dengan penyata bank dan satu penyata penyesuaian bank hendaklah disediakan
1.5.12. Perkara 176 (b), Semua pembelian hendaklah dibuat dengan menggunakan pesanan tempatan kecuali yang dibayar melalui panjar wang runcit.
1.5.13. Lain-lain AP yang perlu dipatuhi adalah seperti lampiran Arahan Perbendaharaan.

1.6 Borang-Borang Kewangan

Bagi tujuan pembayaran atau melakukan perubahan gaji dan sebagainya, borang-borang tertentu digunakan. Setiap borang bagi maksud tertentu memerlukan pengesahan daripada pengetua atau wakilnya. Antara borang-borang tersebut ialah :

1.6.1 Baucar Jernal (BJ) Kew 306-Pin 1/92.

Baucar Jernal digunakan untuk melakukan perubahan terhadap gaji yang tersalah kod objeknya. Borang ini digunakan untuk mengembalikan atau membetulkan perubahan kepada yang sepatutnya. Contohnya, pembetulan pendapatan pegawai kerana tersalah perkiraan dalam mendapat elaun wilayah (BIW)

1.6.2 Borang Kawalan Kelompok (BKK) Kew 302A – Pin 1/92.

Borang Kawalan Kelompok digunakan untuk mengelompokkan baucar bayaran kepada satu kumpulan baucar bayaran yang sama jenis.

1.6.3 Baucar Bayaran (Perihal Cek Berganda) Kew 304A- Pin 1/92.

Baucar Bayaran (Perihal Cek Berganda) digunakan untuk mengeluarkan cek-cek kepada penerima yang dikehendaki berdasarkan kelulusan yang diperolehi seperti elaun waden asrama, elaun guru sandaran atau sebagainya

1.6.4 Penyata Perubahan Mengenai Pendapatan Seseorang Pegawai (Kew 8- Pin 10/96)

Penyata Perubahan Mengenai Pendapatan Seseorang Pegawai digunakan untuk memaklumkan kepada JAN tentang perubahan gaji seseorang pegawai. Perubahan yang dilakukan adalah tetap seperti kenaikan gaji dan dikepilkan dengan surat kuasa.

1.6.5 Borang Perubahan Gaji (BPG) Kew 320.

Borang Perubahan Gaji digunakan di dalam melaksanakan perubahan gaji pegawai-pegawai. Biasanya borang ini akan dikepilkan bersama kew 8 pin 10/96.

1.6.6 Baucar Bayaran (Kew 304-Pin 1/92)

1.6.6.1 Baucar Bayaran merupakan borang terpenting yan digunakan di dalam melakukan pembayaran kepada pembekal, orang perseorangan ataupun sebagainya. Contoh penggunaannya boleh diperhatikan dalam semua lampiran berhubung dengan pembayaran.
1.6.6.1 Borang Baucar Berasingan / Penyelarasan (Kew 321)
1.6.6.1 Borang Baucar Berasingan / Penyelarasan pula digunakan bagi tujuan untuk memaklumkan kepada JAN tentang gaji semasa seseorang pegawai iaitu gaji, elaun-elaun dan potongan tetap yang dilakukan oleh seseorang pegawai. Biasanya kew 321 ini hanya digunakan pada awal perkhidmatan seseorang guru sahaja.

1.6.7 Sijil Gaji Akhir (SGA) R28

1.6.7.1. Sijil Gaji Akhir pula digunakan apabila berlaku perpindahan guru dari satu-satu pusat pembayar (JAN). Sijil ini perlu diperolehi setelah diluluskan oleh JAN dan diserahkan kepada pusat pembayar yang baru. Tanpa sijil ini gaji seseorang pegawai tidak dapat dibayar oleh pusat pembayar yang baru.

1.6.8 Pesanan Kerajaan (LPO) Am 75-Pin 5/81
1.6.8.1. Pesanan Kerajaan mempunyai 4 salinan yang digunakan bagi maksud membuat pesanan dan bukti pembayaran. Tanpa borang ini, pesanan dan pembayaran tidak dapat dilakukan oleh JAN. Contoh borang ini digunakan boleh didapati dalam lampiran 16.

2. BELANJAWAN DAN TERIMAAN

Sekolah mendapat sumber kewangan dari bantuan perkapita dari PTJ Induk dalam beberapa peringkat bergantung kepada sumber kewangan yang diagihkan kepada JPN oleh KPM. Proses Kewangan Sekolah bermula dengan belanjawan yang dilakukan pada bulan Oktober setiap tahun. Belanjawan ini merangkumi semua perkara yang perlu dituntut oleh pihak sekolah kepada Pusat tanggungjawab Induk. Tuntutan ini merangkumi tuntutan menengah termasuk bantuan perkapita dan asrama bagi peruntukan kerajaan.

Selain daripada itu, sekolah ini juga mengutip yuran sekolah yang terdiri daripada beberapa jenis yuran iaitu yuran khas, yuran bangunan dan yuran kertas, yuran majalah, yuran takaful dan derma PIBG.

Semua perkara ini dapat diperhatikan menerangkan Anggaran Perbelanjaan Mengurus bagi aktiviti Pendidikan Menengah (Borang RE/Menengah). Anggaran Perbelanjaan Mengurus bagi aktiviti Asrama (Borang RE/Asrama) seperti dalam lampiran 2. Punca pendapatan bagi akaun sekolah .
2.1. Ahli Jawatankausa Kewangan Sekolah

Sekolah ini mempunyai jawatankuasa kewangan sekolah yang bertanggungjawab dalam pengurusan kewangan sekolah ini. Terdapat tiga objektif utama jawatankuasa ini tentang pengurusan kewangan sekolahnya:
i. Untuk mengadakan kawalan yang ketat ke atas pungutan dan perbelanjaan yang dilakukan oleh sekolah dengan cara teratur supaya tidak berlaku kesilapan dan kehilangan.
ii. Untuk menyenangkan pelaksanaan tugas pengetua terhadap perakaunan kewangan sekolah.
iii. Untuk membolehkan kedudukan sebenar perakaunan dan kewangan sekolah di ketahui pada masa-masa tertentu.

2.1.1 Jawatankuasa ini terdiri daripada :

2.1.1. Pengerusi : Pengetua.
2.1.2. N. Pengerusi : Penolong Kanan Pentadbiran.
2.1.3. Setiausaha : Pembantu Tadbir Kewangan.
2.1.4. Bendahari : Bendahari Dalaman Sekolah.
2.1.5. Ahli-ahli : Penolong Kanan (HEM)
2.1.6. Penyelia Petang.
2.1.7. Ketua Bidang.
2.1.8. Ketua Panitia.

2.2 Tuntutan Mengurus


"Sistem Terimaan" ialah tindakan yang diambil apabila menerima wang dari orang awam manakala "Sistem Pungutan" ialah tindakan yang diambil untuk mendapatkan hasil yang sepatutnya dipungut. Sistem pungutan ialah tindakan yang diambil untuk mendapatkan hasil yang sepatutnya dipungut. Sistem terimaan pula ialah tindakan yang diambil apabila menerima wang dari orang awam. Setiap sekolah perlu ada sistem pungutan dan terimaan yang baik bertujuan untuk menentukan terimaan diakaunkan dan disimpan dengan betul, untuk mengelak kehilangan wang akibat kegagalan memungut, kecuaian, penyelewengan dan kecurian, untuk mengelak surcaj , untuk menentukan tanggungjawab dan akauntabiliti.
Sebagai pengetua, beliau bertanggungjawab untuk memungut semua hasil yang sepatutnya diperolehi. Oleh itu, perkara-perkara berikut perlulah dilakukan semasa penerimaan wang awam seperti :
i. Mengeluarkan surat kuasa untuk menerima wang ( AP 69)
ii. Mengeluarkan notis kepada orang awam untuk meminta resit bagi tujuan pembayaran dan hanya menerima akaun terima pada resit yang bercetak dan bernombor (AP. 61)
iii. Bagi terimaan melalui pos, resit hendaklah dihantar pada hari yang sama.
iv. Catatkan resit dalam daftar kedatangan murid, borang serahan wang, buku tunai dan daftar terimaan wang harian.
v. Bankkan pungutan.


2.2.1 Kumpulan Wang Kerajaan (Menengah)

Kumpulan Wang Kerajaan (menengah) merupakan semua terimaan yang diperoleh daripada bantuan dan pemberian kerajaan dalam bentuk geran. Dalam konteks sekolah ini, ia merupakan bahagian waran yang dikekalkan dalam buku vot. Ianya termasuklah bantuan pendidikan (perkapita) dan bantuan modal . Apa-apa perbelanjaan yang dibuat daripada kumpulan wang ini hendaklah selaras dengan tujuan sesuatu bantuan atau pemberian itu. Pembantu Tadbir sekolah yang menjalankan tugas kewangan berkaitan Akaun. Tuntutan mengurus boleh dipecahkan kepada 2 bahagian iaitu tuntutan untuk menangah dan asrama. Antara tuntutan bagi menengah yang dilakukan seperti gaji, elaun-elaun, KWSP, Imbuhan tahunan, tambang percuma, pengangkutan dan perjalanan, guru-guru tambahan, pengangkutan murid, LPBT, sewaan, penyelenggaraan bangunan, perabot dan kelengkapan, pakaian seragam, letrik dan air, penyelenggaraan kawasan dan kursus motivasi. Tuntutan bagi asrama pula meliputi gaji, elaun-elaun, KWSP, imbuhan tahunan, LPBT asrama, bantuan makanan, elaun waden, penyelenggaraan asrama dan pakaian seragam.

Tuntutan perkapita meliputi tuntutan untuk mata pelajaran dan bukan mata pelajaran. Antara matapelajaran dan bukam matapelajaran yang boleh dituntut berdasarkan perkapita ini ialah :
Sains Sosial dan Bahasa
Pendidikan Jasmani.
Pendidikan Seni.
Sains dan Matematik.
Sains Rumahtangga.
Sains Pertanian.
Perdagangan.
Kemahiran Hidup.
Matapelajaran Teknik.
LPBT / LPK
Perpustakaan.
Perkhidmatan Bimbingan & Kaunseling.
Pusat Sumber Pendidikan

Pembayaran perkapita ini bersandarkan kepada bilangan pelajar dalam sekolah tersebut. Disamping itu, kadarnya adalah berbeza antara menengah rendah dengan menengah atas. Nilai setiap pelajar bagi mata pelajar dan bukan mata pelajaran juga berbeza. Terdapat jadual khas untuk menentukan kadar setiap kategori sama ada bantuan mata pelajaran atau bukan mata pelajaran. Pembayaran peringkat pertama hanya dibayar seperuh sahaja daripada peruntukan sepenuhnya dan bakinya akan dibuat penyelerasan pada bulan Jun tahun berikutnya berdasarkan bilangan pelajar pada masa itu. Semua wang ini dimasukkan ke dalam akaun Buku Vot. Selain daripada bantuan perkapita, sekolah juga mengutip yuran (sukan, perpustakaan, kertas, majalah sekolah, derma, faedah bank dan sebagainya) daripada pelajar. Semua ini terdapat dalam lajer akaun sekolah / dana mission.

Perbelanjaan daripada pendapatan ini dilakukan mengikut peruntukan yang telah diberikan oleh kerajaan (mata pelajaran atau bukan matapelajaran). Dana mission digunakan untuk menjelaskan atau menampung peruntukan yang tidak mencukupi dari akaun kerajaan atau lain-lain perbelanjaan yang tidak terdapat dalam akaun kerajaan. Perbelanjaan dikawal oleh pengetua dan baki peruntukan yang tidak dibelanjakan akan dimasukkan ke dalam perbelanjaan tahun berikutnya sebagai punca pendapatan tahun berikutnya.

Pengetua juga telah melaksanakan tugasnya dengan baik dalam menguruskan perbelanjaan dan pembayaran terhadap barangan dan perkhidmatan yang dibeli. Begitu juga dengan urusan pembayaran gaji kakitangan kecuali pembayaran gaji kakitangan yang baru dan perubahan gaji kerana kenaikan skill gaji. Buku Tunai untuk akaun kerajaan, akaun suwa dan panjar runcit diuruskan dan diselanggara dengan memuaskan. Persediaan juga dibuat untuk audit akaun sekolah dan dari laporan audit , akaun sekolah ini selalu kemaskini seperti sepatutnya. Pembantu Tadbir dapat mengikuti arahan perbendaharaan seperti yang disyaratkan.

2.2.2 Kumpulan Wang Asrama.

Kumpulan wang asrama merupakan semua terimaan yang berkaitan dengan asrama, sama ada bantuan daripada kerajaan. Dalam konteks ini, apa-apa perbelanjaan yang dibuat daripada kumpulan wang ini hendaklah yang berkaitan dengan asrama sahaja.


2.2.3 Kawalan

Benar dan saksama dalam konteks pengurusan kewangan sekolah adalah merujuk kepada sejauh mana ia mematuhi prinsip-prinsip perakaunan diterima umum, akta-akta serta pekeliling kewangan, Arahan Perbendaharaan , dasar-dasar dan peraturan-peraturan yang ditetapkan oleh Kementerian Pendidikan. Setiap urusniaga mestilah dibuat dengan kelulusan dan dibuat atas kepentingan sekolah serta disokong dengan bukti-bukti yang objektif (dokumen sokongan. Perbelanjaan yang dibuat daripada sesuatu kumpulan wang tersebut hendaklah selaras dengan tujuan sesuatu bantuan atau berkaitan dengan kumpulan wang tersebut sahaja).

Kawalan Dalaman adalah merujuk kepada semua langkah-langkah kawalan yang diwujudkan dalam sesebuah organisasi untuk memastikan aktiviti-aktiviti organisasi itu berjalan dengan lancar untuk mencapai matlamat organisasi, melindungi aset-aset serta memperoleh rekod yang tepat dan boleh dipercayai. Kawalan dalaman terdapat dalam pelbagai bentuk, antaranya ialah kaki tangan yang cekap, pertukaran/pusingan kerja, cuti tahunan, penentuan tanggungjawab, pengasingan tanggungjawab, dokumen sokongan sebagai bukti, adanya semakan dalaman semasa penyediaan baucer dan cek oleh kerani dan pengetua, serta pemeriksaan ke atas Buku Vot, baucer, LPO oleh jawatankuasa audit dalaman pada penghujung setiap bulan.
Kutipan Yuran / Derma Dari Pelajar (Dana Mission) dan Penyata Kewangan Sekolah bagi akaun simpanan semasa dan akaun simpanan tetap.

Kumpulan wang Dana Mission merupakan wang yang diterima oleh pihak sekolah selain daripada pemberian bantuan dari pihak kerajaan dan yang berkenaan dengan kumpulan wang asrama. Di dalam konteks SPS, antara puncanya termasuklah kutipan yuran khas, majalah, derma, insurans (takaful) dan yuran bangunan, sewa gelanggang dan sebagainya. Semua wang ini akan masukkan ke dalam akaun sekolah yang terdiri daripada akaun simpanan biasa dan akaun simpanan tetap. Lampiran 5 menunjukkan yuran sekolah yang dipungut pada tahun 2000 dan lampiran 6 menunjukkan lajar kutipan dari bulan Januari hingga Ogos 2000 bagi akaun sekolah atau dana mission.

Lembaga Pengurus Sekolah.

Lembaga pengurus Sekolah merupakan badan tertinggi peringkat sekolah yang menguruskan kewangan. Ia terdiri daripada 6 orang ahli iaitu seorang pengerusi, seorang naib pengerusi dan 4 orang ahli .

2.3 Konsep Buku Vot

Buku Vot ialah sebuah buku bagi merekod semua peruntukan belanja mengurus yang dikawal oleh Akauntan Negara (JAN) . Peruntukan belanja ini mencakupi gaji, elaun kerja lebih masa, KWSP, bonus, penyelenggaraan bangunan, pembelian perabot, pakaian seragam, bayaran elektrik, air, pembentungan, kawalan keselamatan, peruntukan mata pelajaran, LPBT Asrama, bantuan makanan, elaun waden, penyelenggaraan bangunan asrama, pekaian seragam (asrama), tambang percuma, sewaan, kursus motivasi dan elaun pindah rumah . Boleh dikatakan semua peruntukan wang kerajaan akan disimpan oleh JAN.

Peruntukan Vot ini jika tidak dibelanjakan dalam tahun itu akan dikembalikan kepada Pusat Tanggungjawab Induk iaitu Jabatan Pendidikan Negeri . Secara amnya buku vot hampir sama fungsinya dengan Buku Tunai cuma pecahannya sahaja yang berbeza. Setiap awal bulan pihak PTJ perlu menghantar pulangan Vot yang menerangkan kedudukan terakhir kewangan PTJ tersebut. Setiap terimaan atau perbelanjaan direkodkan dalam mukasurat yang sama bergantung kepada "Pecahan Kepala" yang telah ditetapkan.


2.3.1 Petikan Arahan Perbendaharaan Berkaitan Buku Vot.

i. Perkara 95 (AP) menyatakan seperti berikut:

Tiap-tiap pegawai pengawal atau pegawai yang diamanahkan mengawal mana-mana bahagian Maksud perbelanjaan atau kumpulan wang amanah, hendaklah menyelenggarakan sebuah Buku Vot yang menunjukkan dengan jelas pada bila-bila masa mengenai tiap-tiap program dan aktiviti atau projek di bawah mana-mana Maksud Perbelanjaan atau peruntukan di bawah kawalannya:
amaun yang dibenarkan bagi tahun itu, ditolak amaun yang diuntukkan kepada jabatan atau pejabat lain yang dipindahkan kepada program atau aktiviti atau projek lain dan ditambah kepadanya amaun yang diterima seumpama itu.
semua debit dan kredit kepada program dan aktiviti atau kumpulan wang itu mengikut bila ianya berlaku, serta dengan jumlah kemas kini mengenai perbelanjaan bersih.

ii. Baki peruntukan pada setiap masa.

Tanggungan mengikut bila ianya dilakukan. Cadangan bagi membuat peruntukan, pindah peruntukan dan pindahan hendaklah ditanda selesai setakat mana yang diselesaikan. Jumlah kemas kini tanggungan yang belum selesai hendaklah dicatat dan dilaraskan apabila tanggungan berubah

Apabila seseorang pegawai memperakui baucer untuk dibayar atau dilaraskan ia hendaklah menurunkan tandatangan ringkasnya dalam satu ruang yang diperuntukkan khas bagi maksud ini pada catatan yang berkenaan dalam Buku Vot dan memastikan bahawa tanggungan berkaitan jika ada telah ditanda selesai atau dikurangkan. Semua tanggungan yang belum selesai termasuk inden yang belum ditunaikan pada akhir tahun kewangan hendaklah dibawa ke hadapan ke dalam Buku Vot tahun yang baru.


iii. Perkara 143 (b) berkaitan penyesuaian Akaun Vot menyatakan Akauntan Negara sebagai pejabat perakaunan hendaklah menghantar tiap-tiap bulan laporan terperinci akaun vot kepada pegawai pengawal (pengetua), . Pengetua atau wakilnya hendaklah menyesuaikan urusniaga laporan terperinci dari pejabat perakaunan dengan rekod perakaunannya dan menyediakan penyata penyesuaian akaun untuk dikemukakan kepada pejabat perakaunan. Sebarang perbezaan di antara laporan terperinci hendaklah disiasat. Tindakan terhadap perbezaan tersebut hendaklah diambil dan dan pelarasan yang wajar hendaklah dibuat.

2.3.2 Tatacara Menyelenggarakan Buku Vot.
2.3.2.1. Bila terima waran, catatkan perolehan dalam buku vot (peruntukan tahun semasa), mengikut kepala objek.
2.3.2.2. Buat pembelian bagi perkara-perkara yang ada dalam anggaran, mengikut prosedur pembelian seperti biasa.
2.3.2.3. Masukkkan secara lengkap butiran-butiran mengenai pembelian / perbelanjaan tersebut dalam buku vot seperti nama pembekal, no. pesanan dan sebagainya.
2.3.2.4. Sediakan baucer dan hantarkan baucer beserta invois kepada Akauntan Negara .
2.3.2.5. Akauantan Negara akan menyemak baucer-baucer tersebut, jika lengkap dan patuhi peraturan, beliau akan sediakan cek untuk dihantar terus kepada pembekal tanpa melalui sekolah.
2.3.2.6. Di akhir bulan, Akauntan Negara akan menghantarkan satu laporan terperinci (FILMSE) iaitu penyata akaun tentang apa yang dibelanjakan.
2.3.2.7. Pihak sekolah akan menyemak dan membuat penyesuaian dengan buku vot Satu penyata penyesuaian akan disediakan dan dihantar kepada Akauntan Negara .

2.3.3 Kandungan Buku Vot
2.3.3.1. Kandungan Buku Vot adalah seperti di bawah :
2.3.3.1.1. Bil. Urusan Niaga
2.3.3.1.2. Tarikh
2.3.3.1.3. Butir-butir
2.3.3.1.4. Kod PAK / Vot / Jabatan.
2.3.3.1.5. Kod PTJ
2.3.3.1.6. Kod Amanah
2.3.3.1.7. Kod Projek / Setia
2.3.3.1.8. Kod CP
2.3.3.1.9. Kod SODO
2.3.3.1.10. No. Baucer / Rujukan lain / No. kelompok
2.3.3.1.11. DebitKredit
2.3.3.1.12. Tanggungan / Dikenakan / (Dijelaskan)
2.3.3.1.13. Baki peruntukan PTJ / JAN.


3. PERBELANJAAN DAN PEMBAYARAN

Definisi Pembelian Kerajaan ialah membeli barangan atau perkhidmatan dengan penggunakan peruntukan kerajaan. Pembelian perlulah dirancang dan mengambilkira jumlah peruntukan yang akan diperoleh, kuantiti yang diperlukan, kualiti barangan serta khidmat lepas jualan, kesesuaian barang dan yang mustahak sekali ianya patuh kepada Arahan-arahan, peraturan-peraturan serta dasar kerajaan. Dokumen-dokumen yang terlibat ialah borang permintaan, pesanan rasmi (pesanan tempatan), nota serahan, bil atau invois, baucer. Rekod-rekod yang terlibat ialah Buku Vot, Buku Daftar Pembelian dan Pemiutang, Borang-borang stor.
Peruntukan yang diterima dan sedia dibelanjakan untuk aktiviti Pendidikan Menengah seperti lampiran 11 manakala lampiran 12 menunjukkan peruntukan yang diterima untuk aktiviti Asrama.
Definisi Tatacara Pembayaran ialah langkah-langkah yang perlu dipatuhi oleh sekolah untuk melakukan pembayaran bersandarkan kepada Arahan Pembendaharaan yang sedang berkuatkuasa. Pembayaran yang akan dilakukan oleh sekolah ini boleh diambil dari mana-mana peruntukan yang dibenarkan sama ada peruntukan kerajaan atau wang dana mission. Tatacara Pembayaran yang dilakukan oleh Pembantu Tadbir dan disahkan oleh pengetua memenuhi AP. 92 - 110 adalah seperti berikut :
Bil atau invois diterima dalam bulan berikutnya barangan dibekalkan.
Dibayar tidak lewat dari sebulan daripada tarikh menerima invois.
Pesanan Tempatan (LPO) dan invois disahkan dengan sewajarnya oleh pengetua.
Sediakan Baucer Bayaran dan rekod dalam Buku Vot.
Kemaskinikan Daftar Pembelian dan Sipiutang atau Bil.

3.1 Perbezaan Pesanan Dan Pembelian

Pesanan dan Pembelian ialah 2 proses yang berbeza. Pesanan ialah proses memesan barangan atau perkhidmatan yang dikehendaki setelah menimbang keperluan berasaskan mustahak, penting dan utama serta mengambil kira peruntukan sedia ada, kegunaan, stok masih ada, tempat simpanan, tempoh perolehan, pembekal, ketahanan barangan dan pasaran. Setelah semua faktor diambilkira maka pembelian bolehlah dilakukan dengan memesan terlebih dahulu.

Pengetua mengarahkan Pembantu Tadbir melakukan pesanan dengan menghantar Borang Pesanan kepada pembekal. LPO dihantar balik oleh pembekal kepada pihak sekolah. Sekolah membuat pembayaran kepada barangan / perkhidmatan tadi dan penerimaan barangan dari pembekal. Penerimaan akan dilakukan oleh Pembantu Tadbir dengan menyemak butiran dengan LPO dan inbois yang dihantar.

Kecacatan disenaraikan dan diasingkan untuk dikembalikan kepada pembekal. Pengesahan dilakukan di atas LPO dan Invois. Pembantu Tadbir juga akan merekodkan barangan tersebut ke dalam daftar inventori atau stok bergantung kepada jenis barangan tersebut dan seterusnya penyimpanan barangan tersebut ke tempat yang selamat bergantung kepada kategori barangan sangat menarik, menarik dan tidak menarik, ketahanan barangan dan kebahayaan barangan tersebut.

3.2 Dasar Kerajaan Mengenai Pembelian

Kerajaan Malaysia mempunyai beberapa dasar berhubung dengan perkara pembelian ini. Ini bermakna wang yang disalurkan oleh kerajaan haruslah memenuhi dasar tersebut samasa kita membelanjakannya. Antara dasar kerajaan tersebut ialah :
Memenuhi kehendak Dasar Ekonomi Baru (DEB)
Meningkatkan pelaburan asing dan pemindahan teknologi.
Mengutamakan syarikat bumiputera.
Perdagangan dikalangan negera-negara Asean.
Perdagangan timbal balas dan lain-lain.

3.3 Tanggungjawab Pegawal Pengawal / Pengetua

Pengetua yang telah dipertanggungjawabkan untuk menguruskan kewangan kerajaan pada peringkat sekolah haruslah mematuhi Arahan Perbendaharaan, Pekeliling Jabatan Akauntan Negara dan Pekeliling Kementerian Pendidikan berhubung tatacara kewangan. Sebelum sesuatu pembelian dilakukan, pengetua perlulah memastikan perkara-perkara berikut dipatuhi iaitu :
Memahami dan mematuhi peraturan.
Menentukan peruntukan mencukupi
Membuat perancangan yang lebih awal.
Memberitahu pihak berkenaan mengenai pembelian.
Menyimpan akaun dan rekod-rekod yang diwajibkan.
Menyelia, menyelenggara dan mengawal barangan / perkhidmatan yang dibeli.
Membayar mengikut peraturan yang ditetapkan
Membuat kajian pasaran.

3.4 Proses Pembelian Dan pembayaran

Memaklumkan kepada pembantu tadbir, ketua panitia dan ketua unit untuk mengemukakan keperluan tahunan masing-masing.
Merancang pembelian – menentukan status keperluan, kuantiti dengan mengambilkira peruntukan, kegunaan, stok masih ada, tempat simpanan, tempat perolehan, tempoh perolehan, pembekal, ketahanan barang, dan pasaran
Menentukan cara perolehan, sama ada pembelian melalui kontrak pusat, tunai runcit, pembelian terus, melalui sebut harga atau melalui tander.
Memesan dengan mengeluarkan pesanan tempatan (LPO), mengikut tatacara dan peraturan yang sepatutnya dan memanjangkan kepada pembekal.
Menerima barang, membuat penyemakan dari segi item, kuantiti, ketiadaan kecacatan serta membuat pengesahan penerimaan (pesanan penghantaran)
Mengkategorikan barang , menyimpan di tempat sesuai, serta menyelenggarakan rekod.
Menerima invois, membandingkan dengan pesanan tempatan, menyediakan baucer untuk pembayaran (dalam tempoh sebulan daripada tarikh menerima invois), serta merekod dalam buku vot. Baucer difailkan mengikut kumpulan wang mengikut siri urutan.

Wang Kerajaan

Perbelanjaan wang kerajaan memerlukan beberapa dokumen seperti baucer bayaran, LPO, inbois dan sebagainya. Pembelian ini boleh dilakukan melalui beberapa cara seperti dilakukan oleh sekolah ini iaitu :

Belian Terus

Pembelian Terus iaitu pembelian yang kurang dari RM 20,000.00 dan dipesan dari syarikat yang menawarkan harga yang setimpal / berpatutan dengan kualitinya. Jika nilai belian tersebut melebihi RM 10,000.00 syarikat tersebut mestilah berdaftar dengan Kementerian Kewangan. . Pembelian terus ini hanya melibatkan barangan yang kurang daripada RM20,000.00. Belian terus paling kerap dilakukan oleh sekolah ini. Pembelian ini dilakukan oleh kerani kewangan dengan mengeluarkan LPO kepada pembekal yang membekalkan barangan. Pengetua akan mengesahkan LPO tersebut sebelum diserahkan kepada pembekal. Setelah pembekal menerima LPO yang memerlukan barangan, pembekal akan menghantar barangan dan melengkapkan borang LPO.
LPO tadi akan diserahkan kepada kerani kewangan untuk tujuan pembayaran. Setalah barangan dan LPO diterima satu inbois akan disertakan bersama. Pada inbois satu pengesahan akan dilakukan oleh orang yang menerima barangan tersebut. Proses pembayaran selanjutnya akan dilakukan oleh pembantu tadbir berdasarkan lampiran 13. Lampiran 14 pula merupakan satu contoh penuh bagi pembayaran cara belian terus ini.

Belian Sebutharga

Pembelian Melalui Sebutharga - iaitu pembelian melebihi RM20,000.00 tetapi tidak melebihi RM50,000.00. Pembelian ini memakan masa yang agak panjang kerana prosesnya yang rumit seperti mengeluarkan notis sebutharga, menghantar Lampiran Q kepada pembekal ( tidak kurang dari 5 pembekal), sediakan peti sebutharga, dibuka oleh Jawatankuasa Sebutharga yang terdiri sekurang-kurangnya 2 orang, diluluskan oleh Jawatankuasa Sebutharga sekurang-kurangnya 3 orang (salah seorang adalah pengetua), memaklumkan setuju terima kepada pembekal yang telah dipilih / berjaya. Pembelian melalui sebutharga dilakukan terhadap barangan atau perkhidmatan yang melebihi RM10,000 tetapi kurang daripada RM50,000. Biasanya perolehan ini dilakukan berhubung pembaikan asrama atau bangunan, penyelenggaraan kawasan dan sebagainya. Proses sebutharga ini adalah seperti lampiran 15.
Belian Melalui Kontrak Pusat.

Pembelian Melalui Kontrak Pusat iaitu kontrak yang diuruskan oleh Perbendaharaan dengan rasional pembelian secara banyak mendapat harga yang murah. Ini kerana barangan atau perkhidmatan ini akan digunakan oleh semua agensi, mengurangkan waktu menguruskan sebutharga atau tender dan keseragaman atau gunasama. Pembelian melalui kontrak pusat biasanya melibatkan perolehan seperti kertas, makanan basah (ikan) dan kering (barangan dapur) dan sebagainya. Kontrak pusat dilakukan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia atau Jabatan Pendidikan Negeri Sarawak.

Pembelian berdasarkan senarai harga yang telah dipersetujui antara pembekal denga kerajaan. Tatacara pembayarannya adalah seperti lampiran 16 iaitu membeli beras yang merupakan kontrak pusat dilakukan oleh JPNS untuk bantuan makanan asrama.
Pembayaran Gaji dan Elaun

Penyediaan Lembaran Gaji adalah satu proses untuk mencatatkan segala bentuk amaun yang perlu dibayar kepada semua kakitangan mengikut bulan semasa oleh Jabatan Akauntan Negara (JAN) untuk memasukkan gaji pokok dan lain-lain elaun serta potongan kepada setiap kakitangan yang terdapat di sekolah tersebut melalui arahan pindahan bank (sistem berkomputer).

Penyediaan Lembaran Gaji dilakukan 2 bulan lebih awal dari pembayaran sepatutnya oleh Pembantu Tadbir dan disahkan oleh pengetua. Lembaran gaji ini perlulah sampai ke JAN pada atau sebelum 10hb. bulan tersebut. Segala perubahan gaji dilakukan dengan menggunakan borang Kew.8 (perubahan gaji). Segala perubahan gaji yang berlaku selepas Lembaran Gaji dibuat hanya akan dikemaskini 2 bulan selepas itu. Bagi kes perubahan gaji tersebut, tuntutan pembayaran akan dilakukan oleh Pembantu Tadbir dan akan dimasukkan ke dalam menyata gaji bulan ke tiga atau boleh juga di buat pembayaran melalui Baucer Bayaran. Perubahan gaji yang berlaku terutamanya pembayaran gaji Guru Sandaran Tidak Terlatih (GSTT) dilakukan dengan menggunakan Baucer Bayaran (Kew.304). Mereka akan menerima cek daripada pihak sekolah.
Perubahan Gaji yang biasa dilakukan ialah semasa kenaikan gaji iaitu bulan Januari, April, Julai atau Oktober, Pelarasan Gaji semasa kenaikan gaji, Perubahan Mata Gaji kerana kenaikan pangkat dan potongan (pinjaman perumahan, pinjaman pelajaran, pinjaman kenderaan, pinjaman komputer, Amanah Saham Nasional, Tabung Haji, Koperasi dan sebagainya ) yang dipohon oleh guru-guru.

Pembayaran gaji dan elaun seperti KWSP, Imbuhan Tetap Perumahan (ITP), Elaun Wilayah(BIW), Elaun Perkhidmatan Awam(EPA) dan Elaun Tanggungjawab (ETJ). Pembayaran ini dilakukan oleh pihak sekolah dengan menggunakan beberapa borang seperti kew.8 dan sebagainya. Selain daripada itu, pihak sekolah juga melaksanakan perubahan gaji kakitangan yang mengalami perubahan gaji berkaitan dengan kenaikan gaji tahunan, kenaikan pangkat, dan sebagainya. Prosesnya adalah seperti lampiran 17. Penyediakan pembayaran dan perubahan gaji ini dapat dilihat dalam lampiran 18 manakala pembayaran elaun seperti lampiran 19.
Pembayaran Waran Perjalanan Udara Awam (WPU)

Pembayaran Waran Perjalanan Udara Awam (WPU) dilakukan bagi pegawai-pegawai yang menggunakan kemudahan ini bagi menjalankan tugas rasmi di luar jabatan. Proses ini seperti lampiran 20. Contoh tuntutan oleh pihak Penerbangan Malaysia bersama Waran Perjalanan Udara Awam seperti lampiran 21.
Memohon Peruntukan Tambahan.

Memohon Peruntukan Tambahan dilakukan oleh pihak sekolah sekiranya terdapat peruntukan asal sudah habis dibelanjakan. Peruntukan tambahan ini dimajukan kepada JPNS untuk dipertimbangkan dan diluluskan. Biasanya peruntukan tambahan yang diluluskan berkaitan sewaan, gaji, elaun, pengangkutan dan perjalanan, elaun perpindahan, penyelenggaraan bangunan dan sebagainya. Contoh surat permohonan peruntukan tambahan seperti lampiran 22.

3.2.7 Pembelian Melalui Tender

Pembelian Melalui Tender iaitu pembelian yang melebihi RM 50,000.00. Prosesnya juga rumit seperti mengeluarkan iklan dalam akhbar, diterima dengan sampul berlakri, dimasukkan ke dlaam peti tender, dibuka oleh Jawatankuasa Pembuka Tender, diluluskan oleh Jawatankuasa Tender dan memaklumkan dan menandatangani setujuterima tender oleh syarikat / pembekal yang berjaya. Contohnya ialah seperti tender membina bangunan tambahan sekolah. Sekolah ini tidak menjalankan pembelian jenis ini kerana kuasa yang diperuntukan adalah terhad kepada perolehan di bawah RM50,000 sahaja.

3.2.8 Pembelian Dharurat

Pembelian Dharurat - iaitu pembelian yang dilakukan semasa kecemasan dengan andaian kelewatan akan menjejaskan kepentingan awam. Prosudur biasa pembelian diketepikan dan tiada had sekatan nilai. Pengetua perlu menghantar laporan kepada Pegawai Pengawal dalam tempoh sebulan untuk dimajukan kepada Ketua Setiausaha Perbendaharaan. Contoh pembelian ini seperti semasa kecemasan seperti banjir. Sekolah ini belum pernah menjalankan pembelian dharurat setakat ini walaupunm terdapat kuasa untuk berbuat demikian.

Bayaran Balik Wang Awam / Amanah dilakukan apabila berlaku lebihan pembayaran kepada kakitangan yang layak seperti cuti tanpa gaji, cuti separuh gaji, yuran asrama dan sebagainya. Pembayaran ini akan dilakukan melalalui bank berdasarkan kod yang diberikan. Pihak bank akan memasukkan wang tersebut kepada perbendaharaan negara.

Akaun Sekolah / Dana Mission dan Proses Tuntutan Dana Mission

Wang dari akaun dana mission ini diperolehi dari yuran sekolah iaitu yuran khas, yuran bangunan dan yuran kertas iaitu kutipan dari pelajar. Surat kebenaran mengutip wang akan dikeluarkan kepada guru-guru yang terlibat seperti mana arahan dalam AP 69. Wang ini akan direkodkan dalam lajar-lajar pecahan seperti yuran tersebut dan disatukan dalam akaun sekolah. Selain daripada itu, sekolah juga mendapat derma-derma tertentu daripada orang ramai yang dimasukkan juga dalam dana ini. Seorang bendahari dalaman bertanggungjawab menyelia akaun sekolah disamping dibantu oleh pembantu tadbir. Akaun ini boleh diperhatikan dalam lampiran 26.

Akaun Sekolah / Dana Mission boleh dibelanjakan dengan kelulusan Lembaga Pengurus Sekolah, Pengetua atau Penolong Kanan Pentadbiran. Wang yang hendak dibelanjakan melalui proses yang ketat. Seseorang pegawai yang memerlukan wang ini perlulah menyediakan anggaran perbenlanjaan yang lengkap sebelum wang yang dikehendaki akan dikeluarkan. Segala perbelanjaan yang menggunakan wang ini akan disokong dengan resit-resit pembelian. Segala perbelanjaan ini akan disemak oleh bendahari dalaman sebelum direkod dalam lejer tertentu di mana wang dikeluarkan. Proses pengeluaran wang dari akaun ini dilakukan oleh pembantu tadbir dengan disahkan oleh pengetua atau penolong kanan pentadbiran.

Pengurusan Kewangan Peperiksaan

Pengurusan Kewangan Peperiksaan dilakukan oleh Penolong Kanan Pentadbiran dan Setiausaha Peperiksaan serta dibantu oleh guru tingkatan. Guru tingkatan akan memugut wang pendaftaran pepriksaan (PMR atau SPM) daripada pelajar. Setelah selesai pungutan, wang tersebut akan dimasukkan ke dalam akaun sekolah buat sementara dan dikeluarkan bila semua pelajar sudah membayarnya. Kerani kewangan akan mengeluarkan sejumlah wang dan membuat bank draf berdasarkan bilangan pelajar. Bank draf ini akan dimajukan kepada JPN bersama disket pendaftaran peperiksaan pelajar. Bagi pelajar yang tidak mampu mebayar selepas tarikh akhir akan ditampung dengan menggunakan wang dari akaun sekolah / dana mission

Daftar Terima Barangan dan Pelupusan

Daftar Terima Barangan dilakukan apabila sekolah menerima barangan yang dipesan daripada pembekal bergantung kepada jenis barangan yang dibeli sama ada harta modal, inventori dan bekalan pejabat. Kod barangan akan diberi kepada setiap harta modal dan inventori yang diperolehi sebelum ditempatkan ke bahagian yang membelinya. Proses ini akan dilakukan oleh pembantu tadbir atau ketua panitia. Pelupusan pula dilakukan mengukut prosidur yang ditetapkan oleh perbendaharaan. Pelupusan barangan yang biasa dilakukan seperti pelupusan barang-barang makmal dan pelupusan kerusi meja. Prosesnya adalah seperti lampiran 29.

Elaun-Elaun Dalam Perkhidmatan

Oleh kerana sekolah ini adalah PTJ sendiri, maka tidak ketinggalan juga untuk membayar elaun-elaun yang layak kepada guru-guru yang menjalankan tugas rasmi menggunakan peruntukan pengangkutan dan perjalanan. Pemberian elaun ini tidak tetap dan mengikut arahan dari masa ke semasa.

Asas Pemberian Elaun

Perkara-perkara berikut merupakan asas kepada pemberian elaun dalam perkhidmatan awam termasuk guru-guru di sekolah. Antara asas-asas tersebut ialah :
Pemberian elaun merupakan satu keistimewaan yang diberi untuk mendorong anggota berkhidmat dengan lebih cemerlang.
Berasaskan 4 prinsip yang meliputi tidak sejagat (bergantung kepada status anggota), tidak kekal (menentukan elaun dibayar secara sementara), tidak biasa (diberi dalam keadaan tertentu) dan kesaksamaan (diberi kepada anggota yang layak secara adil).
Kriteria Pemberian Elaun bersandarkan kepada kepakaran, kemahiran, kepentingan sesuatu perkhidmatan, bayaran balik perpelanjaan, tanggungjawab tambahan, kos sara hidup, resiko kerja, kesusuhan, galakan dan keanehan tugas atau perkhidmatan.

Kebiasaannya elaun Imbuhan Tetap dan Bayaran Insentif telah dimasukkan terus ke dalam penyata gaji. Elaun yang biasa dituntut oleh guru dan kakitangan di peringkat sekolah seperti berikut :
Elaun Tugas Bertugas Rasmi seperti Bayaran Sewa Hotel / Elaun Lojing. Elaun Makan, Elaun Lojing Dreber, Elaun Perjalanan Kenderaan, Elaun Harian, Elaun Basikal, Elaun Perjalanan Motobot / Motosangkut.
Elaun Bertukar atau Berpindah Rumah meliputi elaun perbelanjaan pengangkutan barang-barang, tambang pegawai/keluarga, tambang orang gaji, elaun makan hari bertukar, bayaran sewa hotel / lojing semasa bertukar, pemberian perpindahan, tuntutan perbatuan semasa bertukar dan elaun pindah rumah berdasarkan pekeliling
Elaun-elaun kerana berkursus meliputi elaun-elaun yang layak seperti Elaun kursus latihan yang diakui, elaun tanggungan keluarga, tamang pengangkutan barang-barang, tambang perjalanan (elaun perjalanan kenderaan atau pengangkutan awam) seperti Pekeliling Perbendaharaan Bil 8 Tahun 1995.
Bantuan Menguruskan jenazah dibrikan kepada waris terdekat di mati dengan kadar RM1000.00 dan bayaran pengangkutan jenazah sekiranya kenderaan jabatan tidak digunakan. Kemudahan ini diperolehi semasa pengenalan Sistem Saraan Baru (SSB).
Elaun Lebih Masa biasanya tidak terdapat di sekolah kecuali arahan khusus dikeluarkan oleh PTJ untuk membayar elaun ini kepada pegawai-pegawai yang layak atas sebab tugas-tugas yang mendesak dan segera. Setakat ini guru-guru belum dapat menikmati kemudahan ini kecuali para kerani dan pegawai-pegawai di jabatan.
Kemudahan Perjalanan seperti kemudahan perjalanan dengan kapalterbang, tambang pengangkutan awam, elaun tambang gantian, tambang perjalanan bagi penempatan selepas lantikan pertama, tambang berkursus di Malaysia , tambang berkursus sebarang laut, tambang calon perkhidmatan kerajaan dan elaun tambang keluarga pegawai berkursus.
Elaun Bertugas Di Seberang Laut meliputi elaun-elaun yang layak seperti elaun pakaian panas, elaun makan dan sewa hotel dan elaun runcit.

4. AUDITAN

Auditan yang dilakukan di sekolah ini dilakukan dalam 2 bentuk yang berasingan iaitu audit luar dan audit dalam.
Audit Luaran

Audit luar tidak akan datang ke sekolah membuat auditan tetapi auditan yang dilakukan lebih tertumpu di JAN . Berdasarkan baucer bayaran yang dibuat oleh pihak sekolah, bahagian audit dapat mengesan kelemahan sistem kewangan sekolah. Audit yang dilakukan hanya melibatkan wang peruntukan kerajaan sahaja. Biasanya tiada masalah yang akan dihadapi kerana setiap pembelian dan pembayaran telah disemak terlebih dahulu oleh JAN sebelum sesuatu pembayaran dilakukan atau diluluskan oleh JAN. Pembayaran tidak akan dibuat oleh JAN sekiranya dokumen yang disertakan tidak lengkap atau tidak mengikut tatacara kewangan masa kini.

4.2 Audit Dalaman

Auditan dalaman lebih menumpukan kepada wang dana missin sahaja. Seorang bendahari dalaman dan pembantu tadbir yang bertanggungjawab terhadap akaun ini akan menyediakan keperlan auditan kepada 2 orang guru yang dilantik pada hujung tahun. Akaun ini sebelum diaudit akan disahkan oleh Pengetua dan Penolong Kanan Pentadbiran. Segala perbenlanjaan akan ditunjukkan dalam lajer dan disokong dengan resit-resit pembelian dan penerimaan.

5. TUTUP AKAUN

Tutup akaun bagi sekolah mission ini dilakukan melalui 2 cara yang berbeza. Perbezaan ini berlaku disebabkan cara pengurusan kewangan yang diamalkan. Penutupan ini melibatkan wang dana mission dan wang peruntukan kerajaan. Tarikh akhir tutup akaun bagi kedua-dua wang peruntukan ini berakhir pada 31 Disember setiap tahun. Terdapat 10 hari lagi selepas 31 Disember bagi peruntukan kerajaan yang boleh dilakukan pembayaran dikenali sebagai "Akaun Boleh Bayar". Walaupun demikian, pembelian tersebut mestilah dilakukan sebelum 31 Disember tahun tersebut. Penutupan akaun bagi peruntukan kerajaan dilakukan oleh JAN dan JPN.

Pihak sekolah tiada banyak urusan dalam penutupan akaun kerana semuanya diuruskan oleh pihak yang mengawal pembayaran. Tugas sekolah hanya sekadar menyediakan laporan seperti lampiran 30 yang menunjukkan baki terakhir vot sekolah ini. Penutupan akaun bagi dana mission pula dilakukan diperingkat sekolah. Penutupan akaun dana mission hanya memerlukan pengesahan dari kerani kewangan dan Pengetua atau Penolong Kanan Pentadbiran.

Tugas Jabatan Akauntan Negara.

Jabatan Akauntan Negara melalui penyata yang disahkan oleh pihak sekolah setiap bulan akan membuat pulangan baki waran yang masih ada berdasarkan pecahan objek ke JPN

Tugas Jabatan Pendidikan

Tugas Jabatan Pendidikan Negeri akan mengumpul semua baki peruntukan ini dari semua sekolah sebelum memulangkan baki peruntukan ini ke Kementeriaan Pendidikan Malaysia. JPN juga akan menyemak baki peruntukan yang diagihkan berdasarkan pulangan vot yang dikirimkan kepada mereka setiap awal bulan

Rencana ini adalah merupakan maklumat tambahan. Ia dipetik dan disunting dari Laman Web.Ada beberapa perkara yang tidak diamalkan diJPN Kedah atau telah ketinggalan. Bagi Sekolah-sekolah di JPN Kedah sekiranya terdapat sebarang keraguan dan kemushkilan sila rujuk semula di Unit Kewangan Dan Akaun.

Rencana Asal : http://www.geocities.com/padeat68/Kajian_kes_SPS.htm

Kesan Bertungku .....



BERTUNGKU secara meletakkan bahan panas (sama ada batu yang dipanaskan kemudian dibalut kain atau pek air panas yang dibalut kain) ke atas kawasan abdomen dianggap sesetengah pihak bertujuan untuk mengecutkan rahim.

Bagaimanapun, sifat haba sebaliknya menyebabkan salur darah mengembang (termasuk salur darah di dalam rahim) dan boleh menjadikan pendarahan nifas bertambah banyak. Pada masa sama, ia melambatkan pengecutan rahim.

Pengembangan salur darah ini boleh diumpamakan seperti muka kita yang kemerahan akibat salur darah mengembang apabila berjemur di tengah panas untuk tempoh lama.

Pengecutan rahim adalah hasil kontraksi otot licin pada dinding rahim yang banyak bergantung kepada tindakan hormon oksitosin yang dikeluarkan kelenjar pituitari otak sewaktu penyusuan badan. Hormon ini juga ada terkandung dalam ubatan doktor bagi menangani pendarahan selepas bersalin. Apabila di rumah, wanita bergantung kepada oksitosin yang dirangsang refleks hisapan payudara sewaktu bayi menyusu. Lebih kerap dan banyak ibu ini menyusukan bayinya, lebih cepat rahimnya mengecut kepada saiz asal. Bagaimanapun, proses pengecutan rahim ini turut disertai kesakitan (seperti senggugut). Ini boleh dibantu dengan pengambilan pil penahan sakit. Lazimnya, rahim mengambil masa beberapa minggu sahaja untuk kembali kepada saiz asal. Mungkin satu 'kelebihan' bertungku adalah ia mengurangkan kesakitan kerana rahim tidak mengecut tetapi mengembang semula.

Doktor Adilah Ahmat
Pakar Perunding Perbidanan & Sakit Puan dan Rawatan Kesuburan/IVF, Hospital Pantai Bangsar dan Hospital Pusrawi Jalan Tun Razak Kuala Lumpur

Anak Anda Berdengkur?



DENGKURAN kanak-kanak mungkin kedengaran ‘comel’ atau lucu tetapi tabiat berdengkur di kalangan kanak-kanak boleh menyumbang kepada pelbagai masalah daripada kencing malam kepada kelembapan belajar di dalam bilik darjah.

DENGKURAN kanak-kanak mungkin kedengaran ‘comel’ atau lucu tetapi tabiat berdengkur di kalangan kanak-kanak boleh menyumbang kepada pelbagai masalah daripada kencing malam kepada kelembapan belajar di dalam bilik darjah.

Memang ramai kanak-kanak berdengkur yang membabitkan antara tiga hingga 12 peratus kanak-kanak prasekolah. Walaupun berdengkur, tetapi secara umumnya kebanyakan kanak-kanak ini sihat dan tidak mengalami gejala lain.

Kajian menunjukkan masalah berdengkur membabitkan 11 hingga 12 peratus kanak-kanak di seluruh dunia berumur antara satu hingga sembilan tahun. Kanak-kanak berdengkur sekurang-kurangnya tiga hingga empat kali seminggu dan bunyinya cukup kuat untuk disedari ibu bapa.

Namun dianggarkan dua peratus daripada kanak-kanak yang berdengkur ini mengalami masalah kerap terjaga ketika tidur (apnea tidur); iaitu satu keadaan yang dianggap antara penyumbang penting kepada masalah kelakuan di kalangan kanak-kanak.

Bagaimana untuk mengetahui sama ada dengkuran anak anda adalah dengkuran biasa atau apnea tidur? Kanak-kanak yang berdengkur dan tidak mengalami apnea tidur sepatutnya sihat, cergas, tidak mengantuk pada siang hari dan mempunyai corak tidur yang normal. Sebaliknya apnea tidur menyebabkan tidur anak anda terganggu — nafasnya terhenti, mendengus atau tercungap ketika tidur.

Kanak-kanak yang ada masalah ini mungkin mengalami masalah tingkah laku, mengantuk pada siang hari dan sukar menumpukan perhatian di dalam bilik darjah.

Punca

Dengkuran pada kanak-kanak boleh disebabkan tiga perkara iaitu:

# Bentuk anatomi — seperti rahang mulut yang kecil atau kanak-kanak berkenaan dilahirkan dengan saluran pernafasan yang kecil.

# Otot dan saraf yang mengawal otot pada saluran pernafasan tidak bergerak seiringan ketika tidur dan menyebabkan saluran pernafasan tidak terbuka sepenuhnya.

# Tonsil dan adenoid bengkak (punca paling lazim)

Mengapa ibu bapa perlu risau jika anak mereka berdengkur?

Dengkuran boleh menjejaskan kualiti tidur anak anda dan lain-lain keadaan yang membabitkan otak dan jantung. Malangnya ada ibu bapa tidak kisah anak mereka berdengkur, malah ‘bangga’ kerana anak mereka ‘seperti orang dewasa kecil yang berdengkur seperti ahli keluarga’.

Dengkuran pada kanak-kanak bukan perkara lucu. Ia menandakan kanak-kanak berkenaan mempunyai masalah dan dengkuran mereka perlu diperiksa.


Bagaimana dengkuran pada kanak-kanak berbeza dengan orang dewasa?

Prinsip dengkur pada kanak-kanak hampir sama dengan orang dewasa. Dengkuran adalah bunyi pernafasan yang kuat disebabkan getaran udara yang memasuki saluran pernafasan atas. Secara umumnya ia hanya bunyi. Namun ia juga menandakan adanya rintangan pada saluran pernafasan atas yang bermakna rintangan udara untuk melalui saluran ini adalah tinggi.

Ketika tidur, otot juga berehat sedikit dan ia menyebabkan saluran udara menjadi kecil dan sempit. Namun jumlah udara yang masuk adalah sama, sama ada ketika tidur atau jaga.

Berdengkur juga boleh menjadi petanda kepada masalah lebih serius seperti apnea tidur atau sindrom rintangan saluran pernafasan atas. Kira-kira tiga peratus kanak-kanak berumur satu hingga sembilan tahun mengalami masalah ini yang boleh menyebabkan pelbagai keadaan lain.

Perbezaan antara apnea tidur dan sindrom rintangan saluran pernafasan atas

Kanak-kanak yang ada masalah sindrom rintangan saluran pernafasan atas kadangkala terjaga kerana dengkuran terlalu kuat atau dengkuran itu menggunakan banyak tenaga mereka. Namun tahap oksigen dan karbon dioksida dalam darah atau tisu kanak-kanak ini tetap sama seperti orang lain.

Bagi apnea tidur, saluran pernafasan ini kadangkala ‘runtuh’ sehingga menutup saluran pernafasan dan tidak terbuka. Kanak-kanak biasanya terpaksa ‘berjuang’ untuk bernafas kerana udara tidak masuk.

Akibatnya paras gas oksigen berkurang dan karbon dioksida meningkat yang menyebabkan kanak-kanak terjaga untuk bernafas. Ada kanak-kanak yang terjaga 500 hingga 600 kali semalam hanya untuk bernafas dan kembali tidur.

Adakah dengkuran yang kronik pada kanak-kanak berbahaya?

Pakar kesihatan tidak pasti mengenai perkara ini. Berdengkur bukan perkara normal tetapi ia tidak semestinya memerlukan rawatan. Yang pasti, jika anak anda kerap terjaga malam kerana berdengkur, ia menunjukkan dia mengalami masalah apnea tidur atau sindrom rintangan saluran pernafasan yang perlu dirawat.

Risiko apnea tidur

Obesiti adalah faktor risiko paling utama. Jika anda baring dan banyak lemak pada leher, ia menambah tekanan pada tisu yang sudah berehat dan membuatkan saluran pernafasan menjadi lebih kecil.

Kanak-kanak dilahirkan dalam keluarga yang mempunyai risiko apnea tidur mempunyai risiko lebih tinggi. Selain itu kanak-kanak Sindrom Down, ada masalah hipotonia (otot lemah) dan mengalami penyakit neuromuskular lebih berisiko tinggi mendapat apnea tidur berbanding kanak-kanak lain.

Pada kanak-kanak alahan, lapisan dalaman hidung akan membengkak menyebabkan adenoid membesar, menyempitkan saluran udara dan menyukarkan mereka bernafas melalui hidung. Sesetengah kanak-kanak asma mengalami masalah ini. Dua masalah boleh berlaku serentak walaupun mempunyai mekanisma berbeza. Bagaimanapun, kanak-kanak yang mempunyai ibu bapa perokok juga berisiko tinggi untuk berdengkur.

Kesan berdengkur

Dengkur boleh mendatangkan kesan jangka pendek yang menyebabkan anak anda berasa letih selepas bangun tidur. Daya tumpuannya terhad, sukar menumpukan perhatian, berasa resah gelisah pada waktu pagi dan kerap mengantuk.

Mereka juga mungkin kencing di tilam kerana bagi mereka yang lebih penting ialah keinginan untuk tidur. Ada juga kanak-kanak yang bermimpi buruk.

Oleh kerana tidur mereka terganggu, kanak-kanak ini sukar menumpukan perhatian di dalam bilik darjah seolah-olah seperti kanak-kanak yang alami gangguan tumpuan dan hiperaktif. Contohnya kanak-kanak yang melawan rasa mengantuk akan berkelakuan hiperaktif, mula mengacau orang lain dan akhirnya meragam.

Keesokan harinya, kanak-kanak ini sukar menumpukan perhatian dan duduk diam di dalam bilik darjah. Jika diberi rawatan, masalah hiperaktif ini akan hilang.

Apnea tidur juga menjejaskan pelajaran. Jika tidak cukup tidur, otak tidak mendapat cukup oksigen dan anak anda kehilangan sel otaknya. Dalam tempoh pembangunan minda, keupayaan kognitif kanak-kanak ini akan terjejas.

Dalam kajian beberapa tahun lalu mendapati kanak-kanak yang tidak cukup tidur kurang cemerlang di sekolah. Kajian juga mengesahkan kesan kekurangan tidur ini boleh berlarutan sepanjang hayat kerana IQ kanak-kanak menjadi rendah.

Selain itu paras oksigen rendah juga boleh memberi kesan kepada sistem saraf dan menyebabkan tekanan pada jantung. Lama kelamaan ia mengubah tekanan darah sehingga membuatkan kanak-kanak mengalami tekanan darah tinggi. Pada orang dewasa, keadaan biasanya lebih serius.

Kekurangan tidur juga boleh mempengaruhi tabiat makan seseorang. Jika kurang tidur, anda cenderung untuk makan lebih banyak keesokan harinya (terutama makanan mengandungi banyak lemak dan gula).

Jika penat dan tidak bersenam, anda menjadi lebih gemuk dan menyebabkan masalah apnea tidur lebih serius. Ini akhirnya menjadi perangsang kepada masalah kolesterol tinggi, kencing manis dan risiko sakit jantung pada usia yang lebih muda.

Rawatan

Rawatan untuk kanak-kanak berbeza sedikit daripada orang dewasa. Pada orang dewasa, oleh kerana masalah dengkur disebabkan obesiti, rawatan menggunakan mesin CPAP (tekanan saluran udara positif berlarutan) boleh membantu.

Oleh kerana masalah dengkur kanak-kanak berpunca daripada tonsil dan adenoid yang besar, rawatan terbaik ialah menghantar mereka berjumpa pakar bedah telinga, hidung dan tekak. Kira-kira 85 hingga 90 peratus kes berjaya diselesaikan.

Bagaimanapun masalah ini boleh berulang semula apabila mereka dewasa. Kanak-kanak yang jalani pembedahan akan dipantau 24 jam di hospital.

Jika pembedahan tidak berjaya (10 peratus terutama pada kanak-kanak obes), mereka boleh diberi rawatan CPAP atau BIPAP (tekanan positif saluran pernafasan dua paras).

Pakar Kanak-kanak
(Dr.Syed Nazir Syed Kadir) Perunding Paediatrik Pusat Perubatan Kelana Jaya

Aida Aris sudah ada pengganti isi hati



SEPANJANG 18 tahun berkecimpung dalam bidang lakonan, Aida Aris, 38, bekerja dengan ramai pengarah handalan dan berpengalaman berlakon dengan ramai pelakon yang menang pelbagai anugerah seni.

Kini, pelakon itu mahu membuktikan kemampuannya sebagai penerbit drama pula menerusi syarikat produksinya sendiri, Cintakasih Productions Sdn Bhd.

Dia akan menggunakan pengalamannya yang pernah membawakan pelbagai watak dalam drama dan filem lakonannya untuk duduk di kerusi penerbit pula. Ia juga sebagai persediaan masa depannya jika tidak diperlukan lagi dalam bidang lakonan.

Dalam diam, Cintakasih Productions sudah menerbitkan dua telefilem dan satu cerekarama. Telefilem pertama terbitannya, Tercipta Untukmu disiarkan di Astro Prima dan Suram Seri Pengantin mengisi slot cerekarama TV3.

Menerusi telefilem terbaru berjudul Melankolia, Aida memegang watak Rozita iaitu isteri kepada Eizlan Yusof yang mengalami tekanan mental apabila anak mereka diculik. Telefilem itu akan menemui penonton TV1, pada pertengahan Ogos ini.

Dia juga bakal ke lokasi drama seram arahan Ahmad Idham berjudul Durja Ningsun. Drama 13 episod itu terbitan Excellent Pictures Sdn Bhd. Penggambaran drama itu bermula hari ini yang mengambil masa 35 hari, dilakukan sekitar Kuala Lumpur dan Pahang.

"Berlakon dalam drama seram memberi peluang kepada saya mengembangkan bakat dan belajar teknik baru di lokasi penggambaran. Saya tidak takut kerana pernah berlakon dalam drama seram sebelum ini," katanya.

Bercakap mengenai Cintakasih Production, katanya, dia akan berusaha mengukuhkan kedudukan syarikat sebagai jaminan masa depan. Semakin meningkat usia, banyak perkara yang difikirkannya termasuk mengenai kerjaya lakonannya sekarang. Entah berapa lama lagi dia akan berlakon.

"Sudah tiba masanya saya perlu menyediakan platform baru untuk mempelbagaikan cabang kerjaya. Sebab itu, saya cuba nasib menerbitkan drama pula. Pun begitu, antara berlakon dan menjadi penerbit cabarannya berbeza.

"Sebagai pelakon, saya tengok segalanya kelihatan mudah. Baca skrip, kemudian ke lokasi dan terima bayaran. Tidak perlu fikir mengenai perkara selanjutnya kerana kerja akhir adalah tanggungjawab pengarah dan penerbit.

"Bagaimanapun, apabila ada syarikat sendiri, baru saya tahu cabaran sebagai penerbit. Jika sebelum ini, saya tidak pernah ambil kisah kerenah pelakon lain di lokasi, sekarang saya kena tahu apa yang berlaku di lokasi. Apa jua masalah yang timbul saya kena selesaikan.

"Segala-galanya perlu dirancang dengan baik. Kesilapan penggambaran atau teknikal perlu dikurangkan untuk mengurangkan kos. Cabaran paling besar sudah tentu menepati kriteria ditetapkan stesen penyiaran. Setakat ini, saya masih belajar untuk mendalami lagi bidang penerbitan," katanya.

Tambah Aida, tawaran berlakon filem masih ada tetapi masanya tidak sesuai kerana selalu bertembung dengan jadual kerja lain.

Beralih kepada perkembangan lain, selepas percintaannya dengan Zul Handy Black berakhir, dia sudah mendapat pengganti untuk mengisi ruang hatinya yang sepi.

"Antara saya dengan Zul, kami membuat keputusan untuk membawa haluan masing-masing dan kami berpisah secara baik. Buat masa ini, saya baru mengenali hati budi seorang kenalan baru. Soal jodoh terserah pada Allah," katanya.

"Saya sentiasa harap lakonan saya semakin baik dari semasa ke semasa.

"Paling penting, saya dapat membantu menghasilkan drama berkualiti dan diterima baik masyarakat," katanya.

PROFIL

NAMA: Siti Rohaida Mat Aris
NAMA PENTAS: Aida Aris
TEMPAT LAHIR: Jurong, Singapura
KARIER: Pelakon/Produser
MINAT: Badminton dan Pool
PRODUKSI: Cintakasih Produtions Sdn Bhd
DRAMA
# Inai Malam
# Obsessi
# Mersing To Manchester
# Jangan Tegur
# Budak KL
# Awan Dania
TELEFILEM/CEREKARAMA
# Tercipta Untukmu
# Suram Seri Pengantin
FILEM
# Black Maria (2003)
# Kembara (1998)
# Suratan Kasih (1996)
# Debu-Debu Kasih (1995)

Ingin anak kembar?



SECARA amnya, kehamilan kembar berlaku satu dalam setiap 80 wanita. Cuma, kini peratusannya bertambah akibat penggunaan ubat kesuburan dalam rawatan kesuburan, terutamanya kaedah persenyawaan tabung uji (IVF).

Tanpa sejarah keluarga, kehamilan kembar lebih kerap berlaku di kalangan golongan usia lebih meningkat (40 tahun ke atas) terutamanya kembar tidak seiras. Dengan pengambilan ubat subur, kehamilan kembar boleh berlaku pada mana-mana wanita.

Prinsip rawatan ubat kesuburan adalah untuk merangsang pembesaran satu atau lebih telur matang yang berpotensi untuk disenyawakan.

Clomid atau mana-mana pil lain yang mengandungi bahan clomiphene citrate boleh memberikan kesan sedemikian. Bagaimanapun, ia tidak dapat mengehadkan bilangan telur seperti yang dikehendaki dan kesannya tidak sama untuk semua wanita.

Ini bermakna, seseorang yang mengambil pil mengandungi clomiphene citrate berdos tertentu boleh mengalami kesan sama ada mempunyai satu, dua, tiga, atau lebih telur matang, malah sebaliknya mungkin juga tiada langsung telur matang.

Ini dapat diketahui menggunakan pemantauan secara ultrabunyi transvaginal. Jika berlebihan telur matang dihasilkan, seseorang mempunyai risiko kehamilan kembar (serendah atau setinggi mungkin bergantung kepada bilangan telur terbabit).



Ini bermakna, sekiranya anda berhasrat untuk mengambil pil berkenaan, anda haruslah bersedia untuk menghadapi kemungkinan hamil seorang atau hamil kembar dua, tiga, empat atau lebih.

Kita sedia mengetahui akan risiko kehamilan kembar terhadap ibu (penyakit darah tinggi, uri bawah, kontraksi pramatang, pembedahan Caesarean, tumpah darah dan seumpamanya) dan terhadap bayinya (masalah berkaitan kelahiran pramatang mislnya berat lahir tidak mencukupi, kemasukan ke unit rawatan rapi, bantuan pernafasan, masalah penglihatan dan seumpamanya).

Senario yang sama juga ada dilihat di dalam kaedah IVF. Semakin banyak embrio dimasukkan, peluang kehamilan semakin meningkat, tetapi ia juga bermakna risiko kehamilan kembar (dua, tiga atau selebihnya) juga semakin meningkat.

Keghairahan untuk mendapatkan kejayaan kehamilan juga mendorong sesetengah wanita untuk memberikan ubat kesuburan (lazimnya suntikan) secara berlebihan dosnya walaupun menyedari ia berpotensi mendedahkan wanita untuk mengalami sindrom OHSS peringkat teruk.

OHSS ialah sindrom hiper-stimulasi ovari yang boleh menyebabkan masalah kesihatan seperti pembekuan darah dan maut. Ini tidak sepatutnya berlaku dalam rawatan kesuburan.


Kebanyakan negara di Eropah mengehadkan kemasukan embrio kepada dua sahaja (malah ada yang mengehadkan kepada satu embrio sahaja dalam keadaan tertentu) untuk mengurangkan risiko kehamilan kembar.

Bagi anda, tanpa IVF, bilangan embrio yang mungkin terbentuk di dalam tiub fallopio tidak dapat dikawal.

Berbuat baik berpada-pada buat jahat jangan sekali

DARIPADA Abdullah, katanya Rasulullah bersabda yang bermaksud: “Siapa yang mengambil harta orang Islam dengan sumpah palsu, nescaya orang itu akan menemui Allah sedangkan Allah marah kepadanya.” (Hadis riwayat al-Bukhari)

Manusia, apapun perbuatannya pasti akan bertemu dengan Allah. Perjalanan menuju Allah, bukanlah perjalanan biasa kerana memerlukan persiapan dan bekalan yang cukup.
Manusia yang baik amalannya akan menemui Allah dalam keadaan cukup selesa dan bahagia. Sebaliknya, orang yang buruk amalan ketika di dunia bakal menemui Allah dengan perasaan gerun dan takut. Sesungguhnya Allah murka terhadap sesiapa saja yang melakukan dosa dan kejahatan kerana ia adalah perbuatan yang melambangkan penentangan terhadap perintah-Nya.

Justeru, tidakkah kita merasa malu jika di akhirat kelak kita datang menghadap Tuhan tetapi dalam keadaan diri bergelumang dosa dan kehinaan. Maka untuk mengelaknya, jadikanlah hidup kita bermakna di dunia dan bererti di akhirat. Kita harap untuk bertemu Allah di syurga sebagai balasan daripada hidup bermanfaat di dunia.

Kenali perut anda !

PERUT adalah pusat kebanyakan penyakit. Pakar perubatan sependapat mengatakan ubat yang paling mujarab untuk menjaga kesihatan adalah dengan mengawal makan. Malah Nabi Muhammad sendiri pernah bersabda yang bermaksud, “Setiap penyakit disebabkan oleh banyak makanan dan setiap ubat disebabkan oleh sedikit makan.”

Sememangnya terlalu banyak makan boleh mendatangkan pelbagai masalah seperti sakit perut, kembung, sembelit, rasa mual, muntah atau cirit birit. Kesemuanya ini berpunca daripada makan dan tabiat makan kita. Sindrom Usus Rengsa ini menandakan berlaku ketidakseimbangan organisasi dalam usus kita.

Ada 10 simptom yang perlu diingat kerana ia menandakan kita mengalami masalah pencernaan (aktiviti enzim) iaitu:

*Banyak angin (lebih kerap kentut daripada biasa)
*Kembung
*Cepat penat
*Mudah berparut
*Keradangan kulit
*Berat badan bertambah dengan cepat
*Sering sendawa
*Pedih ulu hati
*Makanan tidak hadam
*Keradangan lain

Antara cara yang boleh diamalkan untuk menggalakkan kesihatan saluran pencernaan kita ialah:

Jangan makan terlalu banyak. Walaupun sudah jadi budaya kita untuk makan setiap kali keluar atau berjumpa kawan, kawallah makanan yang masuk ke dalam perut.

Kunyah makanan hingga betul-betul lumat. Kunyah makanan perlahan-lahan (sekurang-kurangnya 30 kali, dan ada hadis yang menyarankan 44 kali kunyah) sebelum makanan ditelan. Ada rahsia di sebalik saranan ini kerana makanan yang dikunyah hancur mengandungi lebih banyak enzim dari air liur dan ia sebenarnya memudahkan proses pencernaan.

Minum sebelum atau selepas makan. Elakkan minum ketika makan kerana ia akan mencairkan enzim pencernaan dalam perut. Proses pencernaan akan berlaku lebih sempurna dalam keadaan perut yang berasid. Jika terpaksa, minumlah dalam tegukan yang kecil tetapi elakkan minuman berkarbonat, soda atau minuman berais kerana menghalang pencernaan. Sebaiknya minum 10 minit sebelum makan atau sekurang-kurangnya sejam selepas makan.

Amalkan jadual ke tandas yang tetap setiap hari. Ia secara tidak langsung memberi laluan kepada badan menyingkirkan bahan toksin secara berkala dan memperbaiki persekitaran usus.

Makan lebih banyak sayur-sayuran mentah (termasuk ulam dan salad) serta buah-buahan kerana ia mengandungi banyak bahan yang boleh melancarkan proses pencernaan.

Minum air secukupnya. Air menjadi bahan pengantara yang terbaik dalam badan. Badan yang tidak cukup air secara automatik akan merangsang fungsi enzim dan mengganggu proses penghadaman. Malah anda lebih sukar ke tandas jika tidak cukup air, walaupun banyak makan sayur-sayuran atau buah-buahan.

Bersenam selalu. Senaman boleh merangsang badan mencapai fungsi sebenar dan menggalakkan proses pencernaan.

Elakkan diri daripada tekanan. Tekanan akan merangsang enzim untuk menjalankan semua fungsi metabolik dan jika ia berterusan, boleh mendatangkan masalah kepada badan.

Makan produk tenusu kultur (contohnya dadih dan keju) atau probiotik kultur tempatan.

anda mungkin juga meminati


Get this widget here

Klik pada older post

untuk ke muka sebelah