Kedudukan anak dalam keluarga



Anak sulung

Sesuai dengan kedudukannya sebagai anak sulung, mereka ternyata lebih berdikari dalam membuat sebarang keputusan. Tidak hairan mengapa anak sulung bersikap bertanggungjawab untuk menjadi pengganti kedudukan ibu bapa sekiranya diperlukan untuk menjaga urusan keluarga. Namun, ketiadaan abang atau kakak membuatkan anak sulung kurang mendapat perhatian dan contoh terbaik untuk diikuti.


Anak tengah

Kedudukan anak ini diapit oleh seorang atau beberapa orang kakak dan seorang atau beberapa orang adik. Dengan kedudukan di tengah ini secara tidak langsung membuatkan karektor mereka lebih tersepit dan tidak menonjol. Lebih menyedihkan, ada di antara mereka yang terpaksa mewarisi barangan kakak atau abang yang lebih tua seperti pakaian, barang mainan, peralatan sekolah dan lain-lain.


Anak bongsu

Masyarakat sering menganggap anak bongsu manja dan mendapat perhatian lebih keluarga, baik daripada ibu bapa, kakak dan abang. Dengan perhatian sedemikian, sifat keanak-anakan itu jelas ada dalam diri anak bongsu. Faktor lain yang ada dalam diri anak bongsu adalah sikap emosi, mudah tersentuh dalam apa jua keadaan.

anda mungkin juga meminati


Get this widget here

Klik pada older post

untuk ke muka sebelah