Tip Agar Bateri Laptop / Notebook Tahan Lama

Agar laptop / notebook Anda tetap berfungsi dengan baik dan benar sehingga aktivitI sehari-hari berjalan dengan lancar, tips-tips merawat bateri laptop agar tahan lama sebagai berikut dapat dipraktikkan:

1. Jangan sekali-kali menggunakan bateri dan charger laptop yang tidak sesuai.
Untuk meyakinkan kesesuaian bateri ataupun charger yang digunakan, hubungi customer service dari pembuat laptop yang bersangkutan.

2. Hindari kebiasaan menggunakan laptop di pangkuan paha, di atas karpet, mahupun di atas karpet kerana permukaan yang lembut seperti itu akan menghalang aliran udara di bagian bawah notebook dan dapat menimbulkan overheating. Hal ini terjadi kerana peredaran udara tidak berjalan dengan sempurna.

3. Hindari hentakan dan himpitan serta jangan meletakkan beban berat di atas laptop.
Hal tersebut akan mengakibatkan litar elektrik di dalam bateri menjadi rosak dan terjadi litar pintas yang kemudian mengakibatkan overheating.

4. Hindari pula kedudukan bateri yang longgar.

5. Tidak meletakkan laptop di sebarang tempat, terutama di tempat yang terkena langsung pancaran matahari seperti di tepi tingkap atau dalam kereta.

6. Tidak menumpahkan cecair di atas laptop kerana biar pun akan kering dan berfungsi normal kembali, namun litar di dalam laptop ataupun bateri akan berkarat .

anda mungkin juga meminati


Get this widget here

Klik pada older post

untuk ke muka sebelah